Po 200 latach zamyka się fabryka Krzysztof, produkująca porcelanę stołową pod marką Kristoff – dobiły ją rosnące ceny gazu. Czy marka była kultowa, jak piszą niektórzy? Na pewno znana i z tradycjami. Fabrykę oficjalnie założył w 1831 roku Carl Krister, ale zakład istniał już od 1820 roku. Na początku XX wieku nastąpiło przekształcenie przedsiębiorstwa w spółkę akcyjną, która weszła w struktury kartelu bawarskiego razem z fabryką porcelany Philip Rosenthal. Po wojnie zakład funkcjonował jako Porcelana Stołowa Krzysztof, a ostatnio jako Porcelana Krzysztof. Wiele projektów sygnowanych marką Kristoff, już teraz popularnych, w najbliższym czasie stanie się zapewne ikonami designu. Warto mieć je na oku.
Ikony designu z fabryki porcelany
W ostatnich latach wśród projektantów pracujących dla marki była m.in. Maria Jeglińska z graficzną kolekcją Nathalie&George, powstałą z inspiracji twórczością postmodernistów – Nathalie du Pasquier i Georga Sowdena (znanych z działalności artystycznej, prowadzonej w latach osiemdziesiątych XX w. we Włoszech).
Galeria:
Porcelana Krzysztof – kultowe projekty marki Kristoff
W Fabryce Porcelany Krzysztof powstała również wielokrotnie nagradzana Plantacja/Plantation Alicji Patanowskiej. To zestaw czterech porcelanowych komponentów, pasujących do zwykłych szklanek i kieliszków, zaprojektowany do uprawy ziół i roślin ozdobnych metodą hydroponiczną – w samej wodzie, bez użycia ziemi.
Magda Pilaczyńska stworzyła uroczą kolekcję White Breakfast zdobioną delikatną pastelową grafiką w różowe flamingi. Tomasz Walenta, polsko-kanadyjski artysta, rysownik i ilustrator to autor minizestawu Draw me. Tymek Jezierski – stworzył projekt Craftmaster, czyli porcelanę poznaczoną hafciarskimi krzyżykami. Natomiast Piotr Stolarski ozdobił ją kropkami – kolekcja Blue dots / Green dots.
Była też kolekcja „Great Inventors” Kai Kusztry poświęcona przedstawicielom humanizmu i wyróżniona w plebiscycie must have Łódź Design Festiwal 2013. Artystka swoje szkice wkomponowała na barokowy relief fasonu Fryderyk, produkowanego w Wałbrzychu nieprzerwanie od 1936 roku.
Ania Kuczyńska zaprojektowała limitowaną, liczącą zaledwie 365 sztuk, kolekcję X KRISTOFF. Każdy z elementów jest wykonany ręcznie, kosmiczny połysk uzyskano dzięki zastosowaniu techniki platynowego lustra. Wzory serca, jemioły, gołębia symbolizujące opatrzność, szczęście i miłość zostały zaprojektowane przez Karola Śliwkę – legendę wzornictwa, jednego z najbardziej cenionych twórców grafiki użytkowej w powojennej historii Polski.
Inspiracją dla kolekcji CircuS autorstwa Marka Mielnickiego był cyrk – odchodzący w zapomnienie razem z czasami, gdy kuglarze i inni sztukmistrze sprawiali, że świat był pełen magii.
Michał Rój i Dawid Twardowski z działu wdrożeń i projektowania Porcelany Krzysztof są autorami wielu dekoracji. Pod ich nadzorem powstały m.in. elementy wchodzące w skład projektu Polski Stół – wspólnego przedsięwzięcia Huty Julii z Piechowic, Manufaktury Bolesławiec i Porcelany Krzysztof/Kristoff.
Nie sposób też nie wspomnieć o Stanisławie Możdżeniu, projektancie form przemysłowych, który całe życie zawodowe związał z fabryką w Wałbrzychu. Spod jego ręki wyszły m.in. serwisy obiadowy i garnitury do kawy Daphne, Opty i Fany.
Ostatni zwycięzca – kobaltowy Tribute To Fangor
W 190. rocznicę założenia fabryki Porcelany Krzysztof powstała kolekcja, dla której inspiracją był jej założyciel Carl Krister oraz artysta Wojciech Fangor. Tribute To Fangor to połączenie nowoczesnej formy z kunsztem zdobienia porcelany kobaltem, od którego Krister zaczynał swoją karierę zawodową. Dzięki procesowi zdobienia w 1200⁰C, a następnie w 1400⁰C, powstał piękny, rozpływający się błyszczący kobaltowy kolor.
Tribute To Fangor otrzymał nagrodę w plebiscycie must have 2022.
Galeria:
Kolekcja Tribute to Fangor, projekt Grzegorz Cebulski dla marki Kristoff, Porcelana KrzysztofCzytaj też:
Stół do jadalni. Pomożemy ci wybrać najlepszyCzytaj też:
Łazienka od architekta – siedem inspirujących projektów