„Trend to nie moda! To opowieść o zmianie”. Posłuchajcie podcastu!
– Czym jest trend z perspektywy trendwatchingu? Nie chodzi o modę! Trend to długofalowa zmiana, zachodząca w społeczeństwie, gospodarce, technologii, w stylu życia lub w zachowaniach konsumenckich, która wpływa na postawy i wartości. A to z kolei ma przełożenie na jednostkę, na całe społeczeństwo, ale też na biznes i całe branże. Trendwatching to łączenie kropek i wyciąganie wniosków – mówiła Maja Musznicka-Janiec w podcaście „Różne rzeczy”, który powstaje we współpracy serwisu dom.wprost.pl z Łódź Design Festival.
Miasta, w których przyszłość dzieje się szybciej
– Są miasta, w których przyszłość dzieje się szybciej i wcześniej, np. w Kopenhaga, która jest dla mnie idealnym miejscem, żeby obserwować trendy. Chodzi o najróżniejsze rzeczy – analizę tego, jak działają ludzie, jak wygląda polityka mieszkaniowa, a jak dbanie o zdrowie społeczne. Ale nie musimy jechać do Kopenhagi, Londynu czy Nowego Jorku, żeby szukać trendów. Możemy po prostu chodzić po naszym mieście i patrzeć, jak zachowują się ludzie, jak się ubierają. Jeśli nagle wracają szerokie spodnie, takie jak w latach dwutysięcznych, mówi nam to o tym, że tęsknimy za dawnymi czasami. I rzeczywiście od kilku lat trendem jest powrót do wszystkiego, co nostalgiczne – opowiada specjalistka.
Za trzy lata rozmawiać będą nasi asystenci AI
– Zmierzamy w kierunku agentów AI, czyli cyfrowych postaci wygenerowanych przez sztuczną inteligencję, które będą nas odciążać w codziennych zajęciach – mówiła Maja Musznicka-Janiec. – Jadąc do Warszawy na spotkanie z wami, mogłabym powiedzieć: kup mi bilet na pociąg, chcę jechać w takiej klasie, na takim miejscu i takie godziny są dla mnie najatrakcyjniejsze. Najlepiej, żeby bilet był w promocyjnej cenie, więc nie rób tego na godzinę przed odjazdem, tylko poluj na okazje. Mówi się też, że osobisty asystent będzie wykonywał różne rzeczy trochę poza naszą kontrolą, że nie będzie z nami wszystkiego konsultował. Tak więc na pewno musimy się spodziewać najróżniejszych innowacji, które z jednej strony będą miały usprawniać nasze funkcjonowanie, ale z drugiej wprowadzają dużo niepokoju. Jest więc ogromne pole do edukacji i oswajania się z technologią, a także konieczność wyznaczania ram i tworzenia prawa wokół tych rozwiązań. Jeżeli spotkamy się za trzy lata, żeby porozmawiać o tym, co się dzieje w sztucznej inteligencji i generalnie w technologii, to będziemy mówić o rzeczach, które teraz nam do głowy nie przychodzą.
MAJA MUSZNICKA-JANIEC. Trend researcherka, kuratorka treści, strateżka i edukatorka, od ponad 10 lat zawodowo związana z branżą kreatywną. Założycielka TRENDIFY.lab i magazynu internetowego Milk & Sun. Od tego roku Maja debiutuje w roli jurorki w międzynarodowym konkursie make me! organizowanym przez Łódź Design Festival.