Sztuczna inteligencja wkracza do branży AGD
Artykuł sponsorowany

Sztuczna inteligencja wkracza do branży AGD

Dodano: 
Designerski wygląd i sztuczna inteligencja charakteryzują nowoczesne AGD
Designerski wygląd i sztuczna inteligencja charakteryzują nowoczesne AGD Źródło:serwis prasowy Samsung
O sztucznej inteligencji w AGD, coraz doskonalszych połączeniach między sprzętami gospodarstwa domowego, piekarnikach wysyłających filmy na Instagram i pralkach ograniczających ilość plastiku dostającego się do wody opowiada Piotr Stelmachów z Samsung Electronics Polska.

Ewa Jagalska: – Jeden z Waszych piekarników wyposażony jest w AI. Czy to początek nowej ery w AGD? Czy i w jaki sposób sztuczna inteligencja będzie wykorzystywana w urządzeniach gospodarstwa domowego w ciągu najbliższego roku, a jak Samsung wyobraża ją sobie w AGD za pięć lat?


Piotr Stelmachów, Head of Consumer Electronics Division z Samsung Electronics Polska

Piotr Stelmachów: – AI to zdecydowanie początek nowej ery na rynku AGD, której jako Samsung jesteśmy ważną częścią. Piekarnik Bespoke, o którym Pani wspomniała jest produktem dostępnym już w sprzedaży w sieciach AGD, więc to produkt z dzisiejszej rzeczywistości. Nie tylko ułatwia w znaczący sposób przygotowanie posiłków, ale rewolucjonizuje cały proces pieczenia. Sztuczna inteligencja „uczy” piekarnik, jak wygląda przygotowana do pieczenia pizza czy łosoś. Wbudowana w piekarniku kamera AI Pro Cooking rozpoznaje danie umieszczone w piekarniku i w oparciu o bazę przepisów (w języku angielskim) proponuje odpowiednie parametry pieczenia. Co więcej, dzięki kamerze piekarnik monitoruje również, czy danie nie jest zbyt wypieczone i alarmuje przypomnieniem na telefonie lub telewizorze, że potrawa zaczyna się przypiekać. Piekarnik po prostu „myśli”, czyli analizuje dane i minimalizuje ryzyko pomyłek w kuchni. A przy okazji kamera w piekarniku ułatwia również zostanie kulinarnym influencerem – nagrywa tzw. timelapse’y, czyli materiały wideo prezentujące przyspieszony proces pieczenia, które łatwo możemy dodać z telefonu do mediów społecznościowych. A to tylko jedno z urządzeń smart w naszej ofercie. Właśnie wystartowała druga odsłona kampanii „Samsung. Przygotowany na zmiany”, w ramach której zobaczymy energooszczędne pralki, które dzięki innowacyjnym technologiom AI sprawiają, że oszczędzamy jeszcze więcej energii za pośrednictwem naszego smartfona i zainstalowanej na nim aplikacji SmartThings*. Obecnie większość naszego portfolio to inteligentne urządzenia, którymi możemy zarządzać z poziomu telefonu, a w perspektywie najbliższych pięciu lat wszystkie nasze produkty będą smart.

Sieć inteligentnych połączeń między sprzętami gospodarstwa domowego będzie się rozrastać

Które z nowych technologii obecnych w dzisiejszym AGD Samsung będzie rozwijał i dlaczego? A które z nich się nie sprawdziły – bądź na razie się nie sprawdziły, ale na pewno będą rozwijane w przyszłości?

Przede wszystkim będziemy rozwijać connectivity. Mówimy tutaj o łączności różnych urządzeń (nie tylko naszych) ze sobą i wymianę informacji między nimi za pomocą aplikacji SmartThings w smartfonie. Dzięki temu jesteśmy w stanie dostarczać klientom rozwiązania, które sprawiają, że ich życie jest bezproblemowe, bezpieczniejsze i bardziej przyjazne środowisku. Aplikacja SmartThings współpracuje obecnie z ponad 5000 zewnętrznymi markami. To daje możliwość stworzenia inteligentnego domu na ogromną skalę.

Na tegorocznych targach CES w Las Vegas, Samsung zaprezentował także innowacyjne rozwiązania ekologiczne. Dzięki usługom takim jak AI Energy Mode, Samsung wyznacza nowe standardy pod względem energooszczędności w gospodarstwach domowych. W najnowszych pralkach Bespoke, usługa ta pozwala ograniczyć zużycie energii do 70% **, a w lodówkach do 15%.

Ponadto, za sprawą zaawansowanych technologii, które optymalizują cykl prania, możemy znacząco zredukować ilość mikroplastiku przedostającego się do wody podczas prania. W tym celu połączyliśmy również siły z marką Patagonia, z którą wspólnie pracujemy nad kompleksowymi rozwiązaniami pomagającymi ograniczyć ilości mikroplastiku trafiającego do środowiska przez cały cykl życia danej sztuki odzieży.

Rozwijamy również technologie w zakresie robotyki. Już kilka lat temu zaprezentowaliśmy robota Samsung Bot Chef, który wykorzystując sztuczną inteligencję ma być asystentem szefa kuchni i stanowić „dodatkową parę rąk” w kuchni. Natomiast Chef Garden, wykorzystując platformę rolniczą AI ma nam zapewnić świeże warzywa i rośliny, które hodujemy samodzielnie w urządzeniu przypominającym lodówkę. Samsung Bot Air to inteligentny oczyszczacz, który sam przeniesie się bezpośrednio do źródła nieczystego powietrza i rozpocznie oczyszczanie tego obszaru. Natomiast Bot Clean to interaktywny robot odkurzający, który wykorzystuje czujniki LiDAR, używane w samolotach i samochodach autonomicznych do bezbłędnego poruszania się po pomieszczeniu.

Co decyduje o konkurencyjności AGD na rynku detalicznym w Polsce? Jakie cechy produktów są najbardziej pożądane przez klientów? O co pytają w pierwszej kolejności, kupując pralkę, lodówkę czy piekarnik? I jak to wygląda w porównaniu z preferencjami klientów w Europie Zachodniej i w Azji? Jak te preferencje się kształtują i w jaki sposób zmieniają.

Polscy konsumenci doceniają przede wszystkim wysoką jakość produktów. Chcemy kupować urządzenia, które będą służyły przez długie lata i dopasowywały się do zmieniającego się życia. Dlatego praktyczne rozwiązania w urządzeniach gospodarstwa domowego są dla Polaków na wagę złota.

Idealnym przykładem jest tutaj No Frost, który jest już standardem w całym portfolio lodówek Samsung. To technologia, która na dobre eliminuje problem oblodzenia i szronu w lodówce. Innym praktycznym rozwiązaniem w lodówkach Samsung jest SpaceMax™. To wysoko wydajny system izolacji, dzięki któremu ścianki urządzenia są cieńsze, a wnętrze lodówki daje nawet do 18 l więcej pojemności do dyspozycji (porównując model RB38T600ESA/EF do modelu z serii RB5000 RB37J5000SA/EF).
W pralkach natomiast mamy do dyspozycji system Ad Wash, dzięki któremu możemy dodawać ubrania na każdym etapie prania i w rezultacie ograniczyć konieczność włączania nowego cyklu. A to tylko kilka przykładów naszych rozwiązań ułatwiających życie.

W Polsce coraz bardziej doceniamy też inteligentne technologie pomagające oszczędzać energię. Przykładowo udział w sprzedaży pralek smart na przestrzeni ostatnich lat urósł aż o 69% (w oparciu o raporty wartości sprzedaży pralek smart w porównaniu roku: 2022 oraz 2020. Na podstawie danych międzynarodowej firmy badawczej). Zdajemy sobie sprawę, że wybór urządzenia smart, z którego korzystamy na co dzień to oszczędności nie tylko tu i teraz, ale też w dłuższej perspektywie.

Jednocześnie nie zapominamy, że polskim konsumentom zależy również, aby urządzenia były atrakcyjnie wizualnie i wyróżniały się designem. Dlatego też, wprowadziliśmy na rynek lodówki Bespoke, które dzięki wymiennym panelom, możemy personalizować i dopasowywać do naszego wnętrza i zmieniających się preferencji. Ta linia produktów jest na tyle popularna, że linia Bespoke została rozszerzona o pozostałe sprzęty AGD – pralki, suszarki, piekarniki, płyty, okapy, a nawet odkurzacze pionowe.

Co oznacza innowacyjność w AGD? Których elementów dotyczy przede wszystkim?

To właściwie wszystko co opowiedziałem wcześniej. Wykorzystywanie sztucznej inteligencji w sprzętach gospodarstwa domowego oraz smart home w rozumieniu połączonych urządzeń to innowacja, realnie wpływające na komfort naszego życia. I to właśnie w tym kierunku będzie rozwijał się rynek.

Czy Samsung będzie ciął wydatki na innowacje w AGD w związku z kryzysem, czy przeciwnie, to sposób na wyjście z trudnej sytuacji? Jak się kształtują na tle konkurencji?

Nie planujemy ograniczania inwestycji w innowacje. Wręcz przeciwnie – innowacja to DNA naszej marki i oferowanych produktów. Cały czas rozwijamy AI, inteligentne technologie oraz robotykę. Konsumenci coraz częściej sięgają po urządzenia premium, dlatego chcemy dostarczać im produkty najwyższej klasy. Zarówno jeśli chodzi o design, jak i nowoczesne technologie. Ta strategia sprawia, że zdobywamy coraz większe udziały rynku AGD. Nasze lodówki to najczęściej kupowane lodówki do polskich domów (na podstawie raportów międzynarodowej firmy badawczej dotyczących sprzedaży detalicznej lodówek w Polsce w okresie 01.2007-03.2023 r. oraz badania Kantar Polska z 27.11.2020 r. przeprowadzonego na zlecenie Samsung).

* Dostępna na urządzeniach z systemem operacyjnym Android od wersji 7.0 oraz iOS od wersji 10.0. Wymagane połączenie z siecią Wi-Fi oraz konto Samsung Account. Szczegółowe informacje o wymaganiach sprzętowych i dostępności aplikacji SmartThings na https://www.samsung.com/pl/apps/smartthings/. Wymagane jest połączenie Wi-Fi i konto Samsung Account.

** Można stosować, gdy wybrana temperatura prania wynosi 20~40°C. Na podstawie wewnętrznych testów modelu WW11BB944AGB w normalnych warunkach użytkowania. Wyniki: zużycie energii bez trybu AI Energy = 0,539 KWh, zużycie energii w trybie AI Energy Mode = 0,145 KWh. Wyniki mogą się różnić w zależności od rzeczywistych warunków użytkowania.