Kurator: „Blacha pęcznieje jak balon, pręży się i zagina”

Kurator: „Blacha pęcznieje jak balon, pręży się i zagina”

Dodano: 
Oskar Zięta oprowadza przedstawicieli prasy wnętrzarskiej po wystawie Konstrukcje w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego
Oskar Zięta oprowadza przedstawicieli prasy wnętrzarskiej po wystawie Konstrukcje w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego Źródło: Dom WPROST.pl
Wystawa „Oskar Zięta. Konstrukcje” w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego prezentuje najnowsze prace jednego z czołowych polskich projektantów. Metal w ujęciu Zięty zyskuje lekkość, ekspresję i nowy wymiar architektoniczny.

8 października w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie otwarto wyjątkową ekspozycję „Oskar Zięta. Konstrukcje”, prezentująca twórczość jednego z najbardziej rozpoznawalnych polskich projektantów i artystów. Wystawa, której kuratorem jest dr Paweł Jasiewicz, ukazuje autorską technologię FiDU, dzięki której metal przestaje być jedynie surowcem – staje się materiałem ekspresyjnym, lekkim i architektonicznie nowoczesnym.


Nowa definicja metalu – technologia FiDU w praktyce

Centralnym punktem wystawy jest proces FiDU (Freie Innendruck Umformung) – autorska metoda swobodnej deformacji metalu pod wpływem ciśnienia wewnętrznego. To właśnie ta technologia pozwoliła Oskarowi Zięcie stworzyć projekty, które balansują pomiędzy inżynierią a sztuką.

Oskar Zięta oprowadza przedstawicieli prasy wnętrzarskiej po wystawie Konstrukcje w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego

Na ekspozycji można zobaczyć meble, stoły oraz ikoniczne formy użytkowe, które stanowią połączenie eksperymentu technologicznego z rzeźbiarską formą. Zięta redefiniuje podejście do metalu – materiału tradycyjnie kojarzonego z ciężarem i sztywnością – nadając mu lekkość, organiczność i dynamiczny charakter.

Czytaj też:
Katowice z nową ikoną designu. Oskar Zięta na Śląsku


Wystawa-manifest nowoczesnego projektowania

„Konstrukcje” to nie tylko prezentacja dorobku artysty, ale także manifest współczesnego myślenia o projektowaniu. Oskar Zięta udowadnia, że proces projektowy może być polem dla eksperymentu i innowacji, a jednocześnie zachować estetyczną harmonię i funkcjonalność.

Oskar Zięta oprowadza przedstawicieli prasy wnętrzarskiej po wystawie Konstrukcje w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego

Zgromadzone na wystawie obiekty ukazują szerokie spektrum form – od bionicznych i subtelnych po parametryczne i monumentalne. Każdy z nich stanowi komentarz do przyszłości architektury i designu, w której monomateriałowość, personalizacja oraz zrównoważone podejście do surowca stają się kluczowymi wartościami.

Zaproszenie na wystawę Oskara Zięty Konstrukcje w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego


Kuratorska perspektywa i artystyczne konteksty

Koncepcję wystawy opracował dr Paweł Jasiewicz, który nadał jej wymiar analityczny i refleksyjny. Jego spojrzenie pozwala dostrzec w konstrukcjach Zięty nie tylko perfekcję techniczną, ale także filozofię projektowania zakorzenioną w obserwacji natury, procesów i strukturalnej logiki. Ekspozycję dopełniają ceramiczne prace Arkadiusza Szweda oraz realizacje Kachy Novak.

„Oskar Zięta. Konstrukcje” to wydarzenie, które doskonale wpisuje się w kalendarz Warsaw Home & Contract 2025, jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych designowi w Polsce. Wystawa podkreśla rolę polskich twórców w międzynarodowym dyskursie projektowym i pokazuje, że innowacja technologiczna może iść w parze z artystyczną wrażliwością.

Czytaj też:
Wystawę polskiego designu widziała Bruksela i Strasburg. Teraz jest dostępna w Domu Noti!
Czytaj też:
Design przyszłości prosto z Mediolanu. Domoteka prezentuje Raport z Salone del Mobile 2025

Opracowała:
Źródło: Dom WPROST.pl / Zieta Studio