Collage – klejone światy. Wystawa we wrocławskim Pawilonie Czterech Kopuł

Collage – klejone światy. Wystawa we wrocławskim Pawilonie Czterech Kopuł

Dodano: 
Mieczysław Berman, Kunstakrobaten, 1957
Mieczysław Berman, Kunstakrobaten, 1957 Źródło: Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Dlaczego twórcy kolaży od 150 lat starają się mylić tropy? Co łączy Maksa Ernsta z Chińczykami? We Wrocławiu otwarto fascynującą wystawę poświęconą sztuce kolażu. Polecamy!

Na wystawie w Pawilonie Czterech Kopuł (przez wrocławian nazywanym P4K) obejrzeć można prace wybitnych polskich i zagranicznych artystów powstałe na przestrzeni ostatnich 150 lat, reprezentujące wszystkie dziedziny sztuki od malarstwa, rysunku przez rzeźbę, grafikę, fotografię, fotomontaż, ceramikę, szkło, tkaninę, sztukę video. Artyści to m.in. Kurt Schwitters, Max Ernst, Aleksander Krzywobłocki, Margit Sielska, Henryk Stażewski, Mieczysław Berman, Tadeusz Kantor, Jadwiga Maziarska, Robert Rauschenberg, Jiři Kolář, Władysław Hasior, Zbigniew Makowski, Kazimierz Mikulski, Krzesława Maliszewska, Zofia Rydet, Zdzisław Beksiński, Shinji Ogawa, Lech Twardowski, Grupa Luxus, Piotr Uklański, Jan Dziaczkowski, Tymek Borowski.

Jiří Kolář, 1970

Surrealizm, dadaizm i Chiny

Kolaż jako technika artystyczna istniał już w starożytnych Chinach ponad 2200 lat temu. Tworzenie kompozycji z różnych materiałów, które klejone na płótno lub papier łączono z tradycyjnymi technikami plastycznymi, z biegiem lat ewoluowało. I chociaż w XX wieku metodę kolażu po raz pierwszy zastosował Georges Braque, a potem Pablo Picasso, to Max Ernst odkrył ją na nowo na potrzeby takich kierunków w sztuce jak dadaizm, surrealizm czy konstruktywizm, a niedługo potem przejęły ją również sztuka abstrakcyjna i konceptualna.

Kurt Schwitters, Merzzeichnung 225, 1921

Sztuka z kluczem

– W pewnym sensie kolaż już u podstaw zakłada dialog z historią sztuki, kultury, obiecuje fascynującą podróż w czasie i przestrzeni obrazu oraz przygodę pełną zabawy i odkryć – mówi kuratorka wystawy Anna Chmielarz. – Twórcy kolaży chętnie prowadzą grę z widzem, czasem mylą tropy, innym razem rozwiązanie zagadki podają na tacy. Często posługują się fragmentami reprodukcji ikonicznych dzieł sztuki, tworzą niesamowite miejsca, aranżują niecodzienne spotkania. Tu wszystko jest możliwe, a granice wyznacza jedynie wyobraźnia twórcy i widza – dodaje.

Aleksander Krzywoblocki, Groza / 1973

Wystawa czynna od 16 października 2022 roku do 15 stycznia 2023 roku. Pawilon Czterech Kopuł, oddział Muzeum Narodowego we Wrocławiu, ul. Wystawowa 1

Czytaj też:
Dziwna Wiosna – od niepewności do muzycznego ognia. Dawid Karpiuk: Musisz przestać się chować

Czytaj też:
Hiszpańska willa hedonisty Leopoldo Pomésa