Architektura wnętrz to kapryśna branża. Trendy zmieniają się szybko, bywają nieprzewidywalne. W jednym sezonie marzymy o surowym, loftowym wnętrzu, by kilka miesięcy później nie móc przestać myśleć o swobodnym i roztańczonym boho.
– Polskie wzornictwo stara się systematycznie nadążać za trendami, które pojawiają się na zagranicznych rynkach wnętrzarskich. Najczęściej zwracamy uwagę na trendy kreowane przez targi w Mediolanie. Wyznaczają one pewne kierunki wzornicze, które my wprowadzamy do produkcji i na nasz rynek – mówi w rozmowie z „Wprost” Sylwia Gulewicz-Wysocka, architektka wrocławskiej Galerii Wnętrz DOMAR.
– Z pewnością bardzo sprawnie i dynamicznie reagujemy na to, co się dzieje we wnętrzarskim świecie, dzięki czemu polscy producenci co rusz oferują nowe kolekcje, zmieniają materiały, wprowadzają udogodnienia czy ulepszają sposoby produkcji – dodaje architektka.
Niewiele osób decyduje się na częste gruntowne zmiany. Klimat wnętrz tworzymy najczęściej przy pomocy dodatków i dekoracji. Baza wnętrza, czyli wykończenie, zabudowy, duże meble pozostają z nami przez długie lata. Dlatego wybieramy uniwersalne i ponadczasowe wzory. I dlatego zwracamy uwagę na jakość produktów.
Jakość i wzornictwo
Polskie produkty wnętrzarskie nie odstają urodą i funkcjonalnością od produktów zagranicznych marek – podkreślają ludzie z branży. Jakość materiałów oraz rozwaga w projektowaniu ma ogromne znaczenie dla polskich producentów. Wiele firm z branży wnętrzarskiej współpracuje ze światowej sławy projektantami, którzy przykładają wagę do tworzenia wyposażenia o wysokiej funkcjonalności z użyciem najnowszych technologii.
Polskie produkty nie odstają od produktów zagranicznych marek pod względem poszanowania środowiska na etapie wytwarzania, jakości materiałów ani wzornictwa. Duża część produkcji polskich marek z branży wyposażenia, oświetlenia czy materiałów wykończeniowych jest eksportowana na cały świat. I tam zyskuje rozgłos i uznanie. Wystarczy wspomnieć o Encore Gallery na przedmieściach Chicago, którego Grupa Tubądzin została w 2022 roku partnerem strategicznym.
– Od lat stawiamy na design i jakość. Nasza strategia przynosi efekty. Mamy unikalne produkty, które zachwycają klientów w ponad 70 krajach. Cieszę się, że mogliśmy zostać strategicznym parterem Encore Gallery. Ponad połowa ekspozycji to właśnie nasze kolekcje.
– Oferowane przez nas wzory odzwierciedlają to, co najpiękniejsze w naturze, zdobywając duże uznanie wśród amerykańskich architektów, jak i u klientów końcowych – tłumaczy Amadeusz Kowalski, wiceprezes zarządu Grupy Tubądzin.
Tradycje rzemieślnicze
Zaufanie, którym cieszą się polskie marki z branży wyposażenia wnętrz, wynika z długich tradycji rzemieślniczych. Polacy podkreślają nie tylko fakt, że ich przedsiębiorstwa są wyposażone w zaawansowane technologicznie i proekologiczne urządzenia. Mówią głośno i często o rzemieślniczych tradycjach, które są integralną częścią ich DNA. Dobrym przykładem takiej marki jest stosunkowo młoda LOFT Decora produkująca m.in. stoły i regały.
To firma rodzinna, w której tradycje po utalentowanym i zapalonym miłośniku stolarstwa – dziadku – przejęli wnukowie, produkując dziś meble z litego drewna i stali. – Projekty, zarówno kontraktowe, jak i prywatne, są wyjątkowo urodziwe. Marka zapewnia spersonalizowane wyposażenie dopasowane do naszych potrzeb, również współpracując z wieloma wspaniałymi projektantami – docenia architektka Sylwia Gulewicz-Wysocka.
Podobnie było w przypadku marki The Good Living & Co. Jej założycielka, Monika Szyca-Thomas, wywodzi się z rodziny, która była związana z polskim rzemiosłem w całym minionym stuleciu – zaczynając od pradziadka, przez dziadka, który w 1957 roku założył warsztat ślusarsko-mechaniczny w Chojnicach, po ojca Tomasza, który również jest mistrzem ślusarskim. To właśnie w warsztacie założonym przez dziadka wyszkoleni jeszcze przez niego uczniowie tworzą oryginalne meble marki. – Głęboko wierzymy w ponadczasowość stali. W to, że meble z niej wykonane są solidne, ale zarazem piękne. Wierzymy też, że meble robione ręcznie i lokalnie mają niepowtarzalną wartość – mówi właścicielka marki Szyca-Thomas.
Współpraca z projektantami
Polscy producenci chętnie zapraszają do współpracy cenionych projektantów, których nazwiska firmują kolejne kolekcje. Wystarczy wspomnieć o marce Paradyż i rewelacyjnej Neve Creative Mai Ganszyniec, czy o firmie NOTI, dla której projektują najlepsi: Nikodem Szpunar, Pawlak & Stawarski, Dorota Koziara czy Krystian Kowalski.
Zresztą dla Polaków projektują też autorzy z zagranicy. Bestsellery IKERA, krzesła Mannequin i Cheri powstały w niemieckim studiu projektowym WertelOberfell. Z kolei dla Nobonobo projektują David Girelli, Juann Barcelò Borges, Sergey Murko i Stas Litvinov.
– Współpraca z projektantami rozpoczęła się od momentu powstania Nobonobo. Wtedy naszym dyrektorem kreatywnym został Tomek Rygalik. Wkrótce zdecydowaliśmy się podjąć pierwszą kooperację z designerem z zagranicy. Grono projektantów stale się powiększa. W kraju wciąż niewiele firm sięga po międzynarodowe współprace.
– Staramy się jednak inspirować i pokazywać, że projektanci z całego świata mogą być dostępni także dla odbiorców w Polsce. Cenimy ich unikalne wyczucie designu mebli domowych – mówi Tomasz Matejczyk, współwłaściciel marki Nobonobo.
Kolektywni.org
By wspierać promocję polskiego wzornictwa, budować relacje między polskimi firmami i propagować oryginalne wzory powstała kilka lat temu grupa niezależnych marek Kolektywni. Tworzą go Borcas, LOFT decora, Miloni, Nobonobo i Swallow’s Tail.
– Wierzymy, że wspólnymi siłami uda się nam poszerzać świadomość polskiego designu w kraju i za granicą – deklarują założyciele. Ich wspólne stoisko mogliśmy zwiedzać podczas Warsaw Home 2022. Klasa i jakość prezentowanych produktów robiła wrażenie.
Nie taki kryzys straszny
Polskie marki z branży wyposażenia wnętrz nie przestraszyły się kryzysu. W czasie pandemii COVID-19 branża meblarska osiągnęła znaczny wzrost sprzedaży, któremu sprzyjało dłuższe pozostawanie w domu i chęć poprawy komfortu najbliższego otoczenia. Sytuacja okazała się sprzyjająca również w pierwszej połowie 2022 r., jednak nasilenie procesów inflacyjnych może spowodować ochłodzenie na rynku meblarskim w tym roku. Raport Departamentu Analiz Ekonomicznych Narodowego Banku Polskiego prognozuje jednak szybkie odbicie i wzrost sprzedaży w latach 2023–2026 o 5,5 proc.
– Amerykański ekonomista, Milton Friedman, powiedział, że tylko kryzys – rzeczywisty lub domniemany – powoduje prawdziwą zmianę. Podobnie, jak u progu pandemii w roku 2020, w aktualnej sytuacji również szukamy szans i możliwości, a trudności staramy się postrzegać jako katalizator do zmian i innowacji. Nie jesteśmy gigantem na rynku, co w tym momencie postrzegamy jako zaletę, ponieważ możemy pozwolić sobie na większą elastyczność we wdrażaniu nowych rozwiązań i podejściu do naszych odbiorców. Widzimy zainteresowanie produktami Nobonobo, nasze stoisko na zeszłorocznych targach meblowych Warsaw Home cieszyło się ogromnym powodzeniem zarówno ze strony architektów i projektantów wnętrz, jak i klientów indywidualnych – mówi Monika Struska, współwłaścicielka Nobonobo.
Natura u stóp
Polskie drewniane podłogi nie mają sobie równych. I to właśnie u polskich producentów szukamy najczęściej tej wymarzonej, spełniającej wygórowane oczekiwania. – Po wielu latach poszukiwań w końcu udało nam się znaleźć producenta tworzącego nie tylko piękną podłogę, której mamy przyjemność używać w projektach, ale też produkt wysokiej jakości – mówi o marce Parkiet Hajnówka Ida Mikołajska, architektka wnętrz w pracowni MIKOŁAJSKAstudio, znanej z realizacji luksusowych wnętrz nie tylko w Polsce, lecz i w całej Europie. – Jako architektki, bardzo doceniamy również obsługę na wysokim poziomie. Hajnówka to marka dotrzymującą terminów, odpowiadająca na pytania i pomocna, gdy potrzebne są dodatkowe materiały – dodaje.
Wśród architektów i klientów renomą cieszy się również mazurska firma Jawor Parkiet, specjalizująca się w produkcji desek warstwowych z drewna. To rodzinna firma, która istnieje od 1991 roku i która z niewielkiego producenta parkietu w Nowym Mieście Lubawskim, przeistoczyła się w prężnie działające przedsiębiorstwo z najnowocześniejszym parkiem maszynowym. Wytworzone tu podłogi trafiają do ponad 250 partnerskich salonów sprzedaży w całej Polsce, w tym do salonów firmowych oraz na eksport: do Niemiec, Włoch, Chin, Skandynawii, Gruzji i Nowej Zelandii.
W procesie produkcji wykorzystywany jest w 90 proc. surowiec pochodzący z polskich lasów. – Cały proces technologiczny przebiega zgodnie ze światowymi normami odpowiedzialnej gospodarki leśnej i jest potwierdzony certyfikatem FSC® (Forest Stewardship Council) – z dumą komunikuje marka.
Troska o Planetę
Ekologia i zrównoważone metody produkcji to kwestie, do których polskie marki podchodzą bardzo poważnie. – Dzięki stosowaniu przez polskich producentów selekcji materiałów, wraz z jakością mebli znacząco także rośnie uważność względem ekologii, stając się jedynym z wyznaczników świadomej produkcji wyposażenia – mówi Sylwia Gulewicz-Wysocka.
– Chcemy skupiać rodzime marki, których produkty są tak zaprojektowane i wykonane, by służyły pokoleniom, ograniczając konsumpcję surowców i z korzyścią dla planety – podkreślają członkowie niezależnych producentów Kolektywni.
Wartość dodana
Marki związane z branżą wnętrzarską w naszym kraju nie skupiają się tylko na produkcji. Wypełniają również misję popularyzowania wiedzy i dobrych projektów w środowisku architektów i wśród klientów. Organizują konkursy dla profesjonalistów, np. Tubądzin Design Award lub Paradyż Designers.
Z kolei AQForm, marka oświetleniowa z trzydziestoletnią tradycją, wielokrotnie nagradzana w polskich i międzynarodowych konkursach, prowadzi szkolenia dla architektów i dystrybutorów. Stworzyła też internetową bazę AQForm Academy, gdzie zainteresowani znajdą kompendium wiedzy nie tylko o produktach marki, lecz przede wszystkim o sztuce oświetlania wnętrz. Należy dodać, że aby zapisać się do akademii, wystarczy jedyne zalogować się na stronie internetowej.
Czytaj też:
Nowa definicja luksusuCzytaj też:
Jaki kolor sofy wybrać w zależności od odcienia ścian?
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.