Gięte krzesła, znane z charakterystycznych zawijasów i pętli w oparciach, od dawna kojarzone są z kawiarniami Wiednia, Paryża czy Warszawy. Choć ich historia sięga XIX wieku, nadal pozostają synonimem elegancji i trwałości. Dzięki współczesnym projektantom, klasyczne „thonety” Michaela Thoneta zyskały nowe życie, stając się idealnym wyborem zarówno do nowoczesnych, jak i tradycyjnych wnętrz.
Historia sukcesu krzeseł giętych
Od czasu, gdy Michael Thonet zaprezentował swoje pierwsze modele w wiedeńskiej Café Daum w 1850 roku, gięte krzesła stały się ikoną designu. Modele takie jak 1880 czy 1840 cieszą się niesłabnącą popularnością, goszcząc w lokalach na całym świecie. Sukces tych krzeseł tkwi w ich estetyce, wygodzie i solidności, które niezmiennie przyciągają uwagę.
Czytaj też:
Up!Awards 2024. Nagroda liderów branż: architektura, design, wnętrza, nieruchomości
Tradycja i nowoczesność: Paged Meble z Jasienicy
W Polsce produkcją giętych krzeseł od ponad 140 lat zajmuje się Paged Meble. Marka łączy tradycyjne techniki gięcia drewna z nowoczesnymi metodami, tworząc meble, które podbijają serca klientów na całym świecie. Jak zauważa Monika Wiśniowska z Paged Meble: „Drewno w dalszym ciągu jest bardzo cenione przez architektów wnętrz i klientów, podobnie jak tradycyjne rzemieślnicze metody produkcji”.
EquipHotel 2024: gięte krzesła w nowej odsłonie
Na tegorocznych targach EquipHotel w Paryżu Paged Meble zaprezentował szeroką gamę swoich produktów, które idealnie wpisują się w trendy wnętrzarskie. Klasyczne modele, takie jak Fuoco czy Benko z rattanowym oparciem, zostały wzbogacone o nowoczesne akcenty, jak mosiężne detale czy odważne kolory.
– Duże zainteresowanie wzbudziły krzesła Fuoco, klasyczny model 1880 w pięknym niebieskim kolorze i z biżuterią w postaci mosiężnej gałki, oraz Benko z rattanowym oparciem – mówi Monika Wiśniowska i zauważa, że dziś do przestrzeni hotelowych i restauracyjnych poszukiwane są meble o klasycznym rodowodzie, ale we współczesnej formie.
– Bardzo podobały się nasze krzesła Nodo Corda oraz Icho Mio, oba modele z siedziskiem wyplatanym duńskim sznurkiem, Nodo gięte tradycyjną technologią, Icho Mio o współczesnej forme, w skandynawskim stylu – mówi przedstawicielka Paged Meble.
Jej spostrzeżenia potwierdziło zainteresowanie targowych gości fotelem Perline, który bazuje na klasycznym modelu 1840, a został przez projektantkę Olę Mirecką. – Z kolei uwagę młodego pokolenia zwracają meble wyjątkowe, jak krzesło Evo na trzech nogach – Monika Wiśniowska wskazuje model bardzo lubiany przez architektów ze względu na minimalistyczny, współczesny i wyróżniający się design.
Galeria:
Krzesła gięte: klasyka designu, która podbija współczesne wnętrza
Meble do nowoczesnych wnętrz
Projektanci coraz częściej stawiają na rozwiązania „mix & match”, łącząc różne style i wpływy. Gięte krzesła Paged Meble, dzięki uniwersalnej estetyce, doskonale sprawdzają się w takich aranżacjach. Przykładem może być wrocławska restauracja Oliwa i Ogień, gdzie industrialne wnętrza dopełniają krzesła Nodo projektu Grzegorza Gancarczyka. W warszawskiej Le Braci klasyczne modele B-1840 w odcieniu butelkowej zieleni tworzą wyrafinowany kontrast z białymi obrusami i lastryko. Współczesne reinterpretacje giętych krzeseł, takie jak fotele Perline z drewnianymi koralami czy krzesło Evo na trzech nogach, podbijają natomiast serca młodszych klientów.
Gięte krzesła łączą w sobie dziedzictwo XIX-wiecznego rzemiosła i nowoczesne podejście do designu. Współczesne reinterpretacje klasycznych modeli, takie jak te prezentowane przez Paged Meble, udowadniają, że tradycja może iść w parze z innowacją. Niezależnie od stylu wnętrza, te ponadczasowe meble wciąż pozostają synonimem jakości i elegancji.