Trendy wnętrzarskie 2025. Prosto ze Sztokholmu: innowacyjność, zrównoważony rozwój i szacunek dla tradycji

Trendy wnętrzarskie 2025. Prosto ze Sztokholmu: innowacyjność, zrównoważony rozwój i szacunek dla tradycji

Dodano: 
MIngyu Xu – pleciony design Parallel Collection
MIngyu Xu – pleciony design Parallel Collection Źródło: Stockholm Furniture Fair
Greenhouse 2025, platforma dla młodych projektantów na Stockholm Furniture Fair, stawia na zrównoważony rozwój, tradycyjne rzemiosło i unikalne rozwiązania projektowe. Oto trendy w designie, które łączą innowacyjność z głębokim szacunkiem dla tradycji.

Stockholm Furniture Fair, najważniejsze wydarzenie w świecie skandynawskiego designu, zaprasza na Greenhouse 2025 – przestrzeń przeznaczoną dla młodych talentów, redefiniującą przyszłość rzemiosła i projektowania. Wystawcy, łącząc nowe technologie i klasyczne techniki, tworzą unikalne projekty, które inspirują i zmieniają spojrzenie na współczesny design. Młodym projektantom towarzyszą uznane szkoły designu z całego świata. Stockholm Furniture Fair odbędą się w dniach: 4.02–8.02. 2025 w Stockholmsmässan.

Jak tradycyjne rzemiosło nabiera nowego znaczenia?

Greenhouse 2025 podkreśla wartość rzemiosła w nowoczesnym designie. Jednym z przykładów jest kolekcja „Parallel” autorstwa Mingyu Xu, która reinterpretuje bambusowe plecionki w nowoczesnych formach. Xu łączy tradycyjne techniki z estetyką współczesnych wnętrz, tworząc projekty o unikalnej wartości użytkowej i ekologicznej.

MIngyu Xu – pleciony design Parallel Collection

Design inspirowany kulturą i nigeryjskie dziedzictwo

OMI Collective czerpie inspiracje z tradycyjnego rzemiosła Beninu. Ich projekty, wykorzystujące ręcznie rzeźbione drewno i elementy z brązu, łączą wiekowe techniki z nowoczesnym podejściem. „Chcemy redefiniować piękno, łącząc tradycję z innowacją” – mówi Olorunfemi Adewuyi, założyciel studia.

OMI Collective, projektant Adewuyi Olorunfemi

„Omi pochodzi od słowa w języku joruba oznaczającego „wodę”. Ta płynność odzwierciedla nasze podejście, w którym tworzymy meble i przedmioty kolekcjonerskie, badając dawne kompozycje formalne oraz tradycyjne techniki rzemieślnicze z Nigerii. Połączenie tych praktyk z nowoczesnymi metodami produkcji zawsze przynosi nieprzewidywalne rezultaty. W tej eksploracji staramy się redefiniować piękno, łącząc to, co stare, z tym, co nowe, i tworzyć przedmioty, które stają się nośnikami wymiany wiedzy” – mówi Olorunfemi Adewuyi.

„Wybór przez jury Greenhouse potwierdza, że projekty OMI wnoszą ciekawą perspektywę do globalnego dyskursu o designie, jednocześnie pozostając zakorzenionymi w naszej afrykańskiej tradycji i nią inspirowanymi” – dodaje.

Galeria:
Trendy wnętrzarskie 2025. Młodzi projektanci na Stockholm Furniture Fair

Biokompozyty w projektowaniu mebli – innowacje Bundle Studio

Założone przez projektantów Kirstine Nørgaard Sejersen i Jón Hinrik Höskuldssona duńskie studio Bundle Studio koncentruje się na innowacjach w zakresie zrównoważonych materiałów. Ich najnowszy projekt to krzesło sztaplowane wykonane z biokompozytów, takich jak włókna lniane i PLA (bioplastik). Praca studia łączy wiedzę Sejersen na temat projektowania opartego na materiałach i metod eksperymentalnych z doświadczeniem Höskuldssona w stolarstwie i projektowaniu mebli.

Bundle Studio, krzesło Bundlechair

„Założyliśmy nasze studio, aby głębiej zgłębiać możliwości materiałów pochodzenia biologicznego. Wierzymy, że projektanci muszą na nowo zdefiniować wykorzystanie materiałów w duchu zrównoważonego rozwoju. Naszym celem jest tworzenie funkcjonalnych, estetycznych produktów, które przesuwają granice możliwości materiałów ekologicznych i inspirują zmiany w branży. Na Stockholm Furniture Fair zaprezentujemy wyniki naszego procesu projektowego opartego na materiałach i eksperymentach, które koncentrowały się na potencjale biokompozytów w projektowaniu mebli. Rezultaty przedstawiamy w formie krzesła sztaplowanego wykonanego w całości z włókien lnianych i bioplastiku” – mówią Sejersen i Höskuldsson.

Czytaj też:
Moc koloru – te meble trzeba zobaczyć na targach Warsaw Home & Contract! Są wygodne, stylowe, ale też zabawne

Intuicja w designie przemysłowym – podejście Roosy Ryhänen

Roosa Ryhänen z Helsinek bada, jak intuicja może kształtować przemysłowe procesy produkcji. Jej kolekcja mebli powstała z użyciem technologii CNC, ale nawiązuje do nieregularności i unikalnego charakteru rękodzieła. „Na Greenhouse prezentuję kolekcję mebli inspirowaną nieregularnymi kształtami oraz unikalnym charakterem rękodzieła. Dzięki zastosowaniu technologii CNC eksploruję, w jaki sposób spontaniczność i intuicja mogą istnieć w przedmiotach produkowanych przemysłowo” – mówi Roosa Ryhänen.

Meble, które wyglądają jak wykonane z plasteliny, projekt: Roosa Ryhanen

Greenhouse 2025 na Stockholm Furniture Fair to przestrzeń, gdzie tradycja spotyka się z innowacją. Projekty młodych twórców, takie jak reinterpretacje klasycznego rzemiosła czy wykorzystanie biokompozytów, pokazują, jak design może zmieniać nasze spojrzenie na świat. To wydarzenie, które inspiruje, edukuje i otwiera nowe perspektywy w świecie projektowania.

Czytaj też:
Projektantka usłyszała tylko „Z nieba nam spadłaś” – te polskie dywany to hit tegorocznych targów Warsaw Home
Czytaj też:
PEKA na Warsaw Home 2024: nowe standardy w aranżacji kuchni i garderoby