Stoisko DOM.WPROST podczas 4 Design Days w Katowicach było przestrzenią pełną inspiracji, wiedzy i profesjonalnych porad. Dzięki debacie i warsztatom uczestnicy mogli poszerzyć horyzonty w zakresie projektowania wnętrz, trendów oraz designie i wyzwań, przed którymi stoi branża architektoniczna. Wydarzenie pokazało, jak ważne jest połączenie ekologii, technologii, estetyki i funkcjonalności w tworzeniu przestrzeni dostosowanych do współczesnych oczekiwań użytkowników.
Debata o wyzwaniach współczesnej architektury i projektowania
Pierwszego dnia 4 Design Days na stoisku Dom.wprost.pl odbyła się fascynująca debata zatytułowana „Jak projektować, biorąc pod uwagę konkretne grupy docelowe? Jak funkcjonujemy w dobie globalnych zmian?”. Dyskusję poprowadziła Olga Kisiel-Konopka, CEO OKK! PR, a wśród zaproszonych ekspertów znaleźli się: Bartek Barczyk – fotograf architektury i wnętrz, Jakub Bartos – członek zarządu i współwłaściciel pracowni Decoroom, Marek Chrobak – architekt, prezes Zarządu Głównego SARP, Monika Kulpa-Miros – architektka, Development Director w SGI oraz Janusz Komurkiewicz – członek zarządu Fakro, prezes Polskie Okna i Drzwi.
Galeria:
Debata na stoisku DOM.WPROST podczas 4 Design Days w Katowicach
Eksperci podkreślali, że współczesne projektowanie wnętrz i architektura to proces wymagający elastyczności oraz głębokiego zrozumienia potrzeb użytkowników. Projektanci muszą uwzględniać nie tylko aspekty estetyczne, ale także zmieniające się uwarunkowania społeczne, ekonomiczne i środowiskowe.
„Obecnie nie można mówić o jednym standardzie projektowym – każdy projekt wymaga indywidualnego podejścia” – zaznaczył Janusz Komurkiewicz, członek zarządu Fakro, prezes Polskie Okna i Drzwi.
Natomiast Monika Kulpa-Miros, architektka, Development Director w firmie deweloperskiej SGI podkreśliła, że przestrzenie mieszkalne i publiczne stawiają przed architektami zupełnie inne wyzwania, a potrzeby ich użytkowników stale się zmieniają.
Dyskusja cieszyła się dużym zainteresowaniem, a po jej zakończeniu goście mieli okazję zadawać pytania ekspertom i wymieniać się doświadczeniami.
Moodboard w procesie projektowym – warsztaty z Decoroom
Bardzo ważnym wydarzeniem na stoisku DOM.WPROST były warsztaty prowadzone przez Ewę Ostaszewską, managerkę wrocławskiego działu projektowego Decoroom, oraz Joannę Rabiej, architektkę wnętrz z tej samej pracowni. Uczestnicy mieli okazję dowiedzieć się, jak tworzyć moodboardy – narzędzie kluczowe w procesie projektowania wnętrz. „Moodboard jest bowiem punktem wyjścia do stworzenia wizualizacji, na której następnie dopracowuję poszczególne elementy danego wnętrza” – podkreśliła Ewa Ostaszewska.
Galeria:
Warsztaty Decoroom podczas 4 Design Week w Katowicach
Mimo dynamicznego rozwoju technologii i szerokiej dostępności wizualizacji komputerowych tradycyjne moodboardy nadal odgrywają istotną rolę. Dzięki nim projektanci oraz inwestorzy mogą lepiej zrozumieć zestawienia kolorystyczne, faktury i materiały wykorzystywane w aranżacji wnętrz.
„Praca z moodboardami pozwala inwestorom spojrzeć na projekt z innej perspektywy. Ekran komputera nie odzwierciedla w pełni kolorów ani faktur, a dotknięcie materiałów pozwala na głębsze ich zrozumienie” – przekonuje Joanna Rabiej.
Warsztaty spotkały się z dużym zainteresowaniem, a uczestnicy mieli możliwość własnoręcznego komponowania moodboardów, sprawdzając, jak poszczególne materiały i wzory współgrają ze sobą w rzeczywistości.
Stoisko Dom.Wprost.pl na 4 Design Days
Na naszym stoisku przeprowadziliśmy także wiele inspirujących wywiadów z ekspertami branży wnętrzarskiej i architektonicznej. Rozmawialiśmy między innymi o trendach w architekturze i designie, innowacyjnych technologiach oraz (a może przede wszystkim) o zagadnieniach ekologii i konieczności wdrażania zrównoważonego budownictwa w związku ze zmianami klimatycznymi. Alicja Kuczera, dyrektorka zarządzająca PLGBC, organizacji pozarządowej realizującej działania dla transformacji budynków, miast i ich otoczenia w zrównoważonym kierunku.
Nie zabrakło również tematów związanych z Katowicami – miastem-gospodarzem 4 Design Days. O przyszłości metropolii Górnośląsko-Zagłębiowskiej i nowych przepisach wpływających na jej rozwój urbanistyczny rozmawialiśmy z Kazimierzem Karolczakiem, przewodniczącym zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, który podzielił się swoimi spostrzeżeniami na temat dynamicznych zmian zachodzących w regionie.
Kazimierz Karolczak, z którym mieliśmy okazję porozmawiać na stoisku DOM.WPROST, zwrócił uwagę na wyzwania związane z rozwojem metropolii oraz wpływem nowych przepisów na przyszłość urbanistyki. Podkreślił także, jak istotne jest tworzenie warunków sprzyjających zatrzymaniu młodych ludzi w regionie. Wskazał na znaczenie nowoczesnych przestrzeni do życia, atrakcyjnych miejsc pracy oraz inwestycji w zieloną infrastrukturę i kulturę, które mogą sprawić, że Katowice i inne miasta metropolii staną się jeszcze bardziej konkurencyjne i przyjazne dla młodego pokolenia.
Czytaj też:
Znamy już laureatów Up! Awards 2024. Jury doceniło innowacyjność, ekologię i wzornictwoCzytaj też:
4 Design Days zabrało uczestników w niezwykłą podróż w przyszłość architektury i designu