Lekcja architektury i designu – przedszkole Montessori

Lekcja architektury i designu – przedszkole Montessori

Dodano: 
Przedszkole Montessori, projekt No Architects
Przedszkole Montessori, projekt No Architects Źródło: serwis prasowy / Studio Flusser, studioflusser.com
Wysmakowane wzornictwo, naturalne materiały, spokój i harmonia. Oto przedszkole w Klecanach na północ od Pragi, w którym nauka samodzielności idzie w parze z lekcją estetyki.

– Świat nie należy do posłusznych dzieci, lecz do tych, które znają go na tyle dobrze, by móc go zmieniać – mówią Daniela Baráčková i Jakub Filip Novák z pracowni No Architects, którzy zaprojektowali przedszkole, ściśle współpracując ze specjalistami systemu dydaktycznego opracowanego przez włoską lekarkę Marię Montessori.

Przedszkole Montessori, projekt No ArchitectsPrzedszkole Montessori, projekt No Architects

Narzędzia zamiast zabawek

Koncepcja przedszkola w Klecanach odzwierciedla jeden z kluczowych elementów edukacji Montessori, czyli odpowiednie dla rozwoju dzieci środowisko. Ma być bezpieczne i wspierające, z ograniczoną liczbą przedmiotów i głośnych zabawek, a także pozbawione agresywnych motywów. Z drugiej strony ma uczyć samodzielności, pobudzać wyobraźnię i sprzyjać działaniu zespołowemu.

Przedszkole Montessori, projekt No ArchitectsPrzedszkole Montessori, projekt No Architects

Przestrzeń jest więc harmonijnie skomponowana, kolory stonowane i zaczerpnięte z natury, formy proste. Jest mnóstwo wolnego miejsca, które dzieci mogą dowolnie wykorzystywać, a także liczne kąciki tematyczne.

Przedszkolaki mogą więc gotować w prawdziwej kuchni, opiekować się roślinami w ogrodzie, pracować w warsztacie majsterkowicza i wykonywać wiele innych "dorosłych" zajęć. Te kąciki są nie tylko symboliczne – umieszczono je w rogach pokoi i w zakątkach ogrodu.

Przedszkole Montessori, projekt No ArchitectsPrzedszkole Montessori, projekt No ArchitectsPrzedszkole Montessori, projekt No ArchitectsPrzedszkole Montessori, projekt No Architects

Lekcja architektury

– Naszą ambicją było przygotowanie takiej przestrzeni, która wzbudziłaby zainteresowanie dzieci i pomagała im poznawać świat, a także myśleć o architekturze jako o czymś nowym i intrygującym – dodają architekci.

Współautorzy projektu przedszkola: Barbora Jelínek, architect, Martin Hlusička, architect

No Architects

Pracownia stworzyli Daniela Baráčková i Jakub Filip Novák, obydwoje ukończyli Wyższą Szkołę Rzemiosła Artystycznego w Pradze. Daniela jest artystką, tworzy i wystawia swoje prace. Bierze udział w wielu wystawach sztuki współczesnej w Czechach i za granicą, gdzie znana jest głównie z instalacji, obrazów i sztuki wideo. Jest finalistką Nagrody im. Jindřicha Chalupeckiego. Jakub to architekt specjalizujący się w prawie budowlanym. Pracował w IPR Praga, brał udział w opracowywaniu Praskiego Planu Metropolitalnego i Praskich Przepisów Budowlanych.

Galeria:
Przedszkole Montessori, projekt No Architects
Czytaj też:
Pokój dziecka – pięć inspirujących projektów

 0

Czytaj także