Natalia LL wraca na wrocławską Akademię. Wystawa w Neon Galeria ASP

Natalia LL wraca na wrocławską Akademię. Wystawa w Neon Galeria ASP

Dodano: 
Natalia LL "Sztuka konsumpcyjna" z lat 70.
Natalia LL "Sztuka konsumpcyjna" z lat 70. Źródło: YouTube / Twitter
Prekursorka sztuki feministycznej, jedna z najbardziej wyrazistych polskich artystek współczesnych - Natalia LL zmarła w sierpniu tego roku. Dziś jej uczelnia zaprasza na Ad initium, wystawę, którą towarzyszy przyznaniu artystce tytułu Doktory Honoris Causa.

Od początku

Tytuł wystawy odnosi się do „początku”. Po wielu dekadach sztuka Natalii LL wraca na Akademię. W tytułowym „ad initium” doszukiwać możemy się nie tyle powrotu do źródeł, bo te w przypadku młodej Natalii Lach były osadzone w domu rodzinnym, gdzie przy wsparciu rodziców, również pełnych twórczej pasji, mogła się rozwijać. Odnajdujemy tu powrót do początków – sztuki „profesjonalnej”. To właśnie wrocławska Akademia Sztuk Pięknych im. E. Gepperta (wtedy Państwowa Wyższa Szkoła Sztuk Plastycznych) zmieniła młodą adeptkę sztuki w profesjonalną artystkę. I z tego okresu pochodzi najwcześniejsza praca na wystawie (1962) – Egzystencje I. Jest to jedno ujęcie z rozbudowanego cyklu, w którym Natalia uwieczniła swoich najbliższych. Nawiązująca do egzystencjalizmu i poetyki kina włoskiego praca, nagrodzona została na Ogólnopolskim Festiwalu Fotografii Studenckiej w Toruniu. To wydarzenie artystka uznała za początek swojej kariery.

Plakat z wystawy Ad initium, Neon Galeria ASP

Miasto Natalii LL

– Artystka na całe życie związała się z Wrocławiem, do którego przeniosła się właśnie na studia. Sama wystawa towarzyszy przyznaniu przez Akademię artystce tytułu Doktory Honoris Causa i mimo, że Natalia nie doczekała osobistego odebrania tego zaszczytnego wyróżnienia, to wierzymy, że poprzez umieszczenie jej sztuki w przestrzeni uczelni, choć na chwile jej myśl zawarta w pracach będzie z nami. Można śmiało powiedzieć, że sztuka Natalii LL była opowieścią o jej życiu. Miały na nią wpływ otaczający ją świat, sztuka, kultura ale również aspekty osobiste jak choroby, radości i smutki. To wszystko odbijało się na sztuce Natalii, a w szczególności na jej autoportretach, wokół których zbudowano główną część część wystawy: od nurtów konceptualnych, objawiających się poprzez rejestrowanie zastałej, często błahej rzeczywistości jak sen czy jedzenie, z kultową „Sztuką konsumpcyjną” (1972-1975), w której to artystka użyła modelek zmysłowo bawiących się jedzeniem tworząc z nich swoje alter ego, poprzez eksperymentowanie z konwencją erotyzmu władzy w „Aksamitnym terrorze” czy zabawy z widzem w „Sztuce zwierzęcej” – na autoportretach dotyczących śmierci, choroby i przemijania kończąc, stworzyła swój własny świat, w którym poprzez sztukę mogła w pełni opowiadać o sobie – mówi kurator wystawy Mateusz Kozieradzki.

Natalia LL, Aksamitny terrorNatalia LL, Sztuka Postkonsumpcyjna, 1975

–Dziewczyny-modelki konsumowały, a ja to rejestrowałam. To była rejestracja konsumpcji, która – nagle okazało się, że – jest strasznie erotyczna. One w taki erotyczny sposób zajadały. A zachodnia krytyka mówiła i pisała, że jest to sztuka krytyczna pokazująca, że w PRL-u nie było niczego, tych parówek, bananów. To była sztuka krytyczna, która obnaża PRL – opowiadała Natalia LL w rozmowie z portalem Culture.pl.

Natalia LL, Sztuka zwierzęca

Nie tylko fotografia

Wystawa to również przegląd interdyscyplinarnej twórczości artystki. Od fotografii, która była jej ulubionym medium, przez film, działania o charakterze performatywnym, na rzeźbie kończąc. Natalia LL napisała kiedyś, że „tylko w rzeczywistości sztuki stajemy się autentycznie niezależni, wolni”. Można śmiało powiedzieć, że tej właśnie wolności artystka poświęciła całe swoje życie.

Natalia LL.
AD INTIUM
Wystawa trwać będzie do 29.10.2022
Kurator: Mateusz Kozieradzki
Neon Galeria ASP
ul. Traugutta 19/21, Wrocław


Natalia Lach-Lachowicz – urodziła się w 1937 roku w Żywcu. Zajmowała się malarstwem, rzeźbą, instalacją, fotografią, wideo, performansem oraz rysunkiem. W latach 1957–1963 studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu, obroniła dyplom pod kierunkiem prof. Stanisława Dawskiego. W latach 1970–1981 współtworzyła i prowadziła galerię Permafo. Była stypendystką Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku. W latach 2004–2013 pracowała w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Była uczestniczką wielu indywidualnych i zbiorowych wystaw, m.in. w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Austrii, Holandii, Czechach. Odznaczona Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, laureatka Nagrody im. Katarzyny Kobro. W 2022 roku Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu nadała Natalii Lach-Lachowicz tytuł Doctora Honoris Causa. W swej twórczości wykorzystywała fotograficzne eksperymenty, podejmowała wątki filozoficzne, magiczne i religijne.

Czytaj też:
Awangardzistka, monograficzna wystawa Marii Nicz-Borowiakowej w Muzeum Narodowym w Poznaniu
Czytaj też:
Mariola Przyjemska. Konsumpcja, konstrukcja i melancholia w Zachęcie