Zwycięskie projekty zostały wybrane spośród ponad 5400 zgłoszeń z ponad 90 krajów. Łącznie w 11 kategoriach wnętrzarskich zakwalifikowano 57 projektów. Oceniało je jury, w skład którego weszli m.in. paryska architektka i projektantka India Mahdavi, grecka projektantka mody Mary Katrantzou, Rossana Hu z pracowni Neri&Hu z siedzibą w Szanghaju oraz Dara Huang, założycielka londyńskiego Design Haus Liberty.
Downtown LA Proper Hotel w Los Angeles, projekt Kelly Wearstler Studio – nagroda w kategorii Wnętrze hotelu
Projektując wnętrza hotelu z lat 20. ubiegłego wieku, Kelly Wearstler połączyła historię śródmieścia Los Angeles (hotel znajduje się na terenie dawnego klubu) z barwnymi motywami z Portugalii, Hiszpanii i Meksyku. W wykończeniu szczególną uwagę zwracają płytki – jest ich aż 136 rodzajów! Sędziowie uznali, że obiekt „podważa formalność konwencjonalnego projektu hotelu, dając poczucie tożsamości i integralności”. Są tu m.in. recepcja autorstwa ceramika Morgana Pecka, mural Abla Maciasa, witrażowa instalacja Judson Studios i liczne dzieła sztuki. W aranżacji użyto zabytkowych dywanów i mebli vintage.
Należący do grupy hotelowej Proper hotel Downtown LA Proper znajduje się pomiędzy dzielnicą South Park w centrum Los Angeles a Fashion District.
Szkoła projektowa Camondo Méditerranée, projekt Émilieu Studio – nagroda w kategorii Wnętrze obywatelskie i kulturalne
Mobilne meble wykonane ze starych żagli okrętowych i ścinków sklejki z pobliskiej fabryki stanowią wyposażenie szkoły projektowej École Camondo Méditerranée w Tulonie we Francji (w projekcie użyto wyłącznie lokalnych materiałów z recyklingu). Poszczególne sekcje artysta Pierre-Yves Morel pomalował tak, aby przypominały różne rodzaje marmuru i skał, charakterystycznych dla regionu. Oszczędne wnętrza na otwartym planie mają odzwierciedlać „spotkanie designu i zrównoważonego rozwoju”.
„Ta szkoła daje przykład nowego podejścia do edukacji projektowej, kreującej postawę otwartości” – pochwalili jurorzy wnętrz.
Siedziba firmy Dyson, projekt M Moser Associates nagroda w kategorii Duża przestrzeń biurowa
Międzynarodowa pracownia M Moser Associates zaprojektowała wnętrza odnowionej elektrowni w Singapurze, tworząc globalną siedzibę firmy Dyson.
„Byliśmy mile zaskoczeni, że Dyson, wiodąca firma w zakresie innowacji i technologii, zdecydowała się na remont, a nie na nową konstrukcję” – powiedzieli jurorzy.
Zbudowany w 1926 roku w stylu edwardiańskim budynek St James był pierwszą miejską elektrownią w Singapurze. Wycofany z eksploatacji w 1976 roku, przez dwie dekady był używany jako magazyn. Dziś jest zabytkiem.
Centralnym punktem projektu M Moser Associates jest dawna hala turbin, która została wykorzystana do stworzenia dramatycznego, czteropiętrowego atrium otoczonego pajęczyną z czarnej stali. Są tu imponujące spiralne schody i drzewa w donicach. Przestrzeń ta, jak mówią twórcy, była inspirowana uniwersyteckimi kampusami i stanowi węzeł komunikacyjny oraz miejsce spotkań dla pracowników i gości.
Twentieth, projekt Woods + Dangaran – nagroda w kategorii Wnętrze domu
Trzypiętrowy, częściowo przeszklony budynek w Santa Monica (pracownia Woods + Dangaran zaprojektowała zarówno bryłę, jak i wnętrza) służy parze z trojgiem dzieci. Przestrzeń mieszkalna została zorganizowana wokół dziedzińca, na którym rośnie drzewo oliwne. Dom zbudowany jest z białej cegły, ani wewnątrz, ani na zewnątrz nie przykrytej tynkiem; uzupełniają ją panele z orzechowego drewna i kamienne okładziny. Wśród materiałów wykończeniowych użyto też jedwab, mosiądz i skóra.
Zdaniem jurorów, Twentieth „pokazuje godną podziwu grę między wnętrzem a zewnętrzem oraz dobre połączenie różnych wykończeń i tekstur”.
Shoji Apartment, projekt Proctor & Shaw – nagroda w kategorii Wnętrze mieszkania
Londyński mikroapartament o powierzchni 29 metrów kwadratowych w całości został wykończony stolarką ze sklejki brzozowej. Projekt obejmował przekształcenie mieszkania z jedną sypialnią w kompaktową przestrzeń typu studio. Wykorzystując wysokość 3,4 metra, część sypialnianą umieszczono na podwyższeniu i przesłonięto półprzezroczystymi panelami, które nawiązują do japońskich ekranów shoji (stąd nazwa projektu).
– W żadnym wypadku nie sugerujemy, że jest to nowa typologia lub rozwiązanie mieszkaniowe. Projekt jest głosem w debacie na temat tego, jak można „mierzyć” jakość przestrzeni i co to może oznaczać dla życia w mieście w przyszłości – mówią architekci.
„To wysoce innowacyjne rozwiązanie wymagającej przestrzeni, która zachowuje wszystkie funkcje zwykłego mieszkania” – stwierdzili jurorzy.
Connie-Connie, projekt Tableau i Ari Prasetya – nagroda w kategorii Wnętrze restauracji i baru
Connie-Connie to kawiarnia mieszcząca się w Copenhagen Contemporary, międzynarodowym centrum sztuki w dawnym zakładzie spawalniczym w dzielnicy Refshaløen. Multidyscyplinarne studio Tableau stworzyło ogólny projekt przestrzenny, artysta Ari Prasetya był odpowiedzialny za projekt i wykonanie baru oraz kilku mebli ze ścinków drzewnych (w sumie meble zaprojektowało aż 25 artystów, co miało pokazać, że wyposażenie wnętrz może być dziełem sztuki).
„Projekt odnosi się do wszystkiego, czego dziś oczekujemy od wystroju wnętrz – nie tylko łączy się na poziomie fizycznym, ale także łączy się ze społecznością. Projekt odznacza się także imponującą trzeźwością i pokorą” – napisano w uzasadnieniu nagrody.
The F.Forest Office, projekt Atelier Boter – nagroda w kategorii Mała przestrzeń do pracy
Projekt jest zlokalizowany w wiosce rybackiej Qifong w Linbian, na południe od Pingtung na Tajwanie. Jest to częściowo miejsce pracy, a częściowo centrum społeczne, założone przez młodego mieszkańca, aby ożywić życie w wiosce, w większości zamieszkanej przez osoby starsze.
W dni powszednie przestrzeń przedzielana jest zasłoną, w ten sposób powstaje miejsce do pracy i klasa. W weekendy otwarta strefa jest dostępna dla wszystkich – mieszkańców i turystów. Z tyłu jest kuchnia, więc można też urządzać tu przyjęcia.
Jurorzy uznali projekt za „bardzo dobrze osadzony w kontekście kulturowym i pomimo niewielkiego budżetu, projektanci byli w stanie stworzyć coś pięknego i nowoczesnego – mały klejnot w starej wiosce rybackiej”.
Deja Vu Recycle Store, projekt Offhand Practice – nagroda w kategorii Duża przestrzeń handlowa
Sklep z używanymi książkami i ubraniami na Anfu Road w Szanghaju odwołuje się do doświadczenia zakupów spożywczych. Wszystkie książki i ubrania są równorzędnie wyeksponowane, niezależnie od przedziału cenowego. Wkłada się je do koszyka jak świeże cytryny.
Sędziowie komentują: „To pożywka dla umysłu! Jest skromna, ale pewna siebie, emanująca spokojem i przemyślaną prostotą”.
Sklep MONC, projekt Nina+Co – nagroda w kategorii Małe wnętrze handlowe
W londyńskim sklepie marki oferującej okulary z bioplastiku (produkowanego całkowicie bez paliw kopalnych), półki są wykonane z pianki ze skrobi kukurydzianej, a cokoły z grzybni wegetatywnej. Materiały te można ponownie wyk0rzystać do pakowania lub, gdy się zużyją, po prostu rozpuścić w wodzie. Między półkami kilka długich luster balansuje na kawałkach betonu wydobytych z pobliskiego placu budowy.
Jurorzy komentują: „Ten projekt pokazuje integralność zastosowanych wykończeń i sprzedawanych produktów. Jest to bardzo dobrze wykonane wnętrze handlowe z zachęcającym wykorzystaniem zrównoważonych materiałów”.
Barlo MS Center, projekt Hariri Pontarini Architects – nagroda w kategorii Wypoczynek i wellness
Centrum w Toronto zostało zaprojektowane z myślą o pacjentach cierpiących na stwardnienie rozsiane (SM). Ponieważ niektórzy pacjenci ze stwardnieniem rozsianym doświadczają utraty wzroku i funkcji poznawczych, mają ograniczoną koordynację ruchów, kluczowymi czynnikami w całym procesie projektowania były przystępność i trwałość. Chodziło również o ponowne przemyślenie sterylnie wyglądających przestrzeni służby zdrowia i skupienie się na dobrym samopoczuciu pacjentów poprzez zastosowanie nietypowych kolorów, materiałów, tekstur i oświetlenia.
„Byliśmy pod wrażeniem połączenia spa i obiektów medycznych, wprowadzenie elementu wellness do czegoś, co tradycyjnie byłoby go pozbawione” – powiedzieli sędziowie. „Jest to holistyczne podejście do projektowania opieki zdrowotnej, uwzględniające aspekty psychiczne”.
Poddasze, projekt Van Staeyen Interieur Architecten – nagroda w kategorii Małe wnętrze
Zaniedbany strych w rodzinnym domu w Antwerpii, zmienił się w wielofunkcyjną przestrzeń z łukowatymi portalami, obłymi meblami i żółtymi akcentami kolorystycznymi.
Klienci chcieli, aby przestrzeń służyła jako pokój gościnny oraz przestrzeń do zabawy dla dzieci. – Teraz pddasze może służyć jako studio, zapasowa sypialnia, miejsce do oglądania telewizji, liczenia gwiazd, słuchania muzyki, chillowania z przyjaciółmi, dawania się ponieść romantycznej nocy – mówi Johan Van Staeyen, założyciel studia.
„To dobry przykład tego, że projektowanie może być radosne i kapryśne” – pochwalili jurorzy. „Projekt dostępny pod wieloma względami, także finansowo i fizycznie, to nie tylko plac zabaw dla dzieci, lecz plac zabaw dla wszystkich”.
Galeria:
Laureaci Dezeen Awards 2022 w kategorii wnętrzaCzytaj też:
Wanna wolnostojąca – do dużej i do małej łazienki!Czytaj też:
Lekcja architektury i designu – przedszkole Montessori