Badania na temat AI: „Chcielibyśmy zatrudnić sztuczną inteligencję do sprzątania domu”

Badania na temat AI: „Chcielibyśmy zatrudnić sztuczną inteligencję do sprzątania domu”

Dodano: 
Pralko-suszarka Bespoke AI Laundry Combo™
Pralko-suszarka Bespoke AI Laundry Combo™ Źródło: Samsung
Europejczycy najchętniej widzieliby sztuczną inteligencję w roli gosposi ułatwiającej odkurzanie, czyszczenie sprzętów AGD, planowanie posiłków. Z rezerwą podchodzą natomiast do powierzenia AI domowego budżetu.

Z najnowszych danych opublikowanych przez Samsung Electronics wynika, że tylko niewielki odsetek Europejczyków potrafi skutecznie korzystać ze sztucznej inteligencji w codziennym życiu. W badaniu, w którym uczestniczyło ponad 11 tys. osób z dziesięciu europejskich krajów, ponad połowa ankietowanych (53 proc.) wyraziła chęć, by sztuczna inteligencja ułatwiała im codzienne funkcjonowanie i poprawiała jakość rozrywki. Jednak tylko 15 proc. Europejczyków twierdzi, że wie, jak te korzyści osiągnąć w praktyce, a 38 proc. przyznało, że nie czuje się częścią aktualnych dyskusji na temat AI.

„Polacy poradzili sobie całkiem nieźle – dwa razy częściej od Brytyjczyków deklarowali, że rozumieją technologię AI”.

Sztuczna inteligencja w domowym zaciszu

Badanie wykazało, że łączność między urządzeniami jest dla Europejczyków priorytetem – 42 proc. respondentów chce, by AI poprawiła integrację sprzętów domowych. Tyle samo osób (42 proc.) wierzy, że sztuczna inteligencja mogłaby usprawnić codzienne obowiązki, a prawie jedna czwarta (24 proc.) wskazała, że najbardziej pożądaną funkcją jest inteligentne zarządzanie domem.

  • Sprzątanie i odkurzanie to kluczowe obszary, w których badani oczekują wsparcia od AI – 33 proc. badanych wyraziło zainteresowanie urządzeniami, które mogłyby wykonywać te czynności za nich.
  • 28 proc. respondentów chciałoby, by AI pomagała w czyszczeniu sprzętów kuchennych, a 25 proc. – w zmywaniu naczyń.
  • 23 proc. wskazało, że sztuczna inteligencja mogłaby pomagać w planowaniu posiłków i zarządzaniu zakupami.
  • Wspomniane potrzeby wyprzedzają ogólniejsze zadania, takie jak zarządzanie finansami i obniżanie kosztów gospodarstwa domowego, które wybrało zaledwie 21 proc. badanych.

Korzystanie ze sztucznej inteligencji powinno być bezpieczne

Bezpieczeństwo pozostaje jednak wciąż kluczowym zagadnieniem. Respondenci podkreślili, że zaufanie do AI zależy od regularnych aktualizacji zabezpieczeń (37 proc.), monitorowania zagrożeń (34 proc.) oraz zapewnienia pełnego bezpieczeństwa danych (27 proc.). Tym samym konsumenci oczekują od AI nie tylko innowacyjnych rozwiązań, ale także gwarancji bezpieczeństwa.

– Wierzymy, że AI powinna upraszczać codzienne życie, działając dyskretnie, bez potrzeby ciągłego nadzoru – podkreśla Tim Hospedales, Dyrektor Centrum Badawczego AI Samsung w Cambridge. – Dążymy do tworzenia technologii zarówno intuicyjnych, jak i wydajnych, bez trudu dopasowujących się do stylu życia konsumenta i umożliwiających mu skupienie się na tym, co dla niego naprawdę istotne.

Sztuczna inteligencja a czas dla siebie

Z badania wynika również, że blisko dwie trzecie Europejczyków (66 proc.) chciałoby mieć więcej czasu na swoje hobby, a 37 proc. uważa, że sztuczna inteligencja mogłaby odciążyć ich w tych mniej przyjemnych obowiązkach. 41 proc. liczy na to, że to właśnie sztuczna inteligencja poprawi efektywność ich działań.

Tłumaczenie w czasie rzeczywistym

Respondenci oczekują, że AI pomoże im w pełniejszym czerpaniu przyjemności z ulubionych aktywności, takich jak podróże, gry czy oglądanie telewizji. Przykładowo, w zastosowaniach multimedialnych, najbardziej pożądanymi funkcjami AI było umożliwienie tłumaczenia w czasie rzeczywistym (23 proc.) oraz optymalizacja jakości obrazu i dźwięku (27 proc.), czyli funkcje związane z doświadczeniem.

Sztuczna inteligencja jako trener personalny i dietetyk

Kluczowym aspektem jest również personalizacja – szczególnie w produktach związanych ze zdrowiem
i dobrym samopoczuciem. Połowa respondentów (50 proc.) preferuje zapobieganie chorobom zamiast leczenia, a 32 proc. chciałoby, aby AI pomagała w planowaniu diety, 24 proc. – w planowaniu aktywności fizycznej, a 31 proc. – w monitorowaniu snu i poprawie jego jakości.

Metodyka badań na temat AI

Ankieta firmy Samsung pt. „Inteligentne życie – jak AI usprawnia nam codzienne funkcjonowanie?” („Intelligent Living: How AI is Enhancing Everyday Experiences”) została przeprowadzona 11-19 lipca 2024 roku. W badaniu wzięło udział 11 tys. dorosłych z dziesięciu krajów: Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji, Włoch, Hiszpanii, Szwecji, Finlandii, Norwegii, Danii i Polski. 2 tys. uczestników pochodziło z Wielkiej Brytanii i po 1 tys. z każdego z pozostałych krajów.

Czytaj też:
Jakie są kuchenne trendy w 2025 – zapytaliśmy ekspertów
Czytaj też:
Samsung prezentuje nowoczesną technologię: lodówka, która chłodzi i oszczędza energię