W debacie „Wprost” – Ekologia w Gdyni – wspólna odpowiedzialność miasta i biznesu udział wzięli: Edyta Korycka – Dyrektor Działu Planowania Inwestycji, Pełnomocnik Zarządu ds. ESG, TORUS, Andrzej Trojaczek – Dyrektor Regionalny ds. przygotowania i realizacji inwestycji na terenie Trójmiasta, DEVELIA, Grzegorz Walczukiewicz – Koordynator ds. klimatu w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot oraz dr inż. Stanisław Wosiński – właściciel firmy ADR Technology. Rozmowę poprowadziły Ewa Jagalska i Magda Grefkowicz, dziennikarki serwisu Dom.wprost.
Edyta Korycka z firmy Torus podkreśliła, że Gdynia staje się miastem coraz bardziej dostępnym – zarówno pod względem urbanistycznym, jak i ekologicznym. Chwaliła miejskie standardy dostępności, które uwzględniają potrzeby osób starszych, rodziców z dziećmi czy rowerzystów.
Grzegorz Walczukiewicz ze strefy metropolitalnej potwierdził, że Trójmiasto kieruje znaczne środki (ok. 30% z 3 mld zł) na ekologiczne inwestycje i adaptację do zmian klimatu – w tym termomodernizację oraz wspieranie zielonych przestrzeni i wyboru infrastruktury wodnej.
Woda – największe wyzwanie klimatyczne
Problematyka gospodarki deszczowej stała się jednym z kluczowych tematów. Eksperci podkreślali, że gwałtowne opady wymagają rewitalizacji miejskich przestrzeni — poprzez ogrody deszczowe, retencję wody i mikro-lasy. Jednak ich realizacja zależy od bardziej przewidywalnych ram strategicznych i finansowania, które powinny zostać ukształtowane wraz z ustawą metropolitalną.
Biznes jako partner transformacji
Przedstawiciele deweloperów Develia i Torus zgodzili się, że ekologiczna transformacja nie jest jedynie wymogiem formalnym, ale strategią biznesową. Zrównoważone osiedla, zielone dachy, modułowe budownictwo drewniane i zaawansowane systemy wspierające energooszczędność to elementy, które coraz częściej trafiają do projektów.
– Nie ma rozbieżności między interesami branży, miasta i mieszkańców — zauważyła Edyta Korycka (Torus). – Uczestniczymy w certyfikowanych inwestycjach, stosujemy systemy sterowania energią oraz instalacje fotowoltaiczne wspomagane AI – mówiła o projekcie logistycznym Gdynia City Logistics.
Andrzej Trojaczek (Develia) przypomniał, że „zielona transformacja” ma oznaczać inwestycje trwałe: – Projektujemy na 100 lat, a nie tylko na 5–10. Ta strategia oznacza m.in. zieleń chłodzącą przestrzenie, altany czy drzewa chroniące przed słońcem.
Wspólnota zamiast konkurencji
Integralność działań biznesu i miasta możliwa jest dzięki nowym mechanizmom koordynacji: Zintegrowanym Planom Inwestycyjnym oraz zespołom roboczym bazującym na konsultacjach społecznych. – Dialog miasto–inwestor to przyszłość zrównoważonego rozwoju, ale wymaga nowych sposobów planowania wspólnych celów – podkreślili uczestnicy debaty.
Świadomy klient – koszt czy wartość?
Dyskusja objęła również kwestie kosztów. Materiały ekologiczne nadal bywają droższe. Konsumenci są coraz bardziej świadomi, ale decyzje często zależą od kompromisu między ceną a standardem. – Materiały i rozwiązania proekologiczne są nadal niszowe i kosztowne, ale klientom zależy na recyklingu, energooszczędności i rekreacji – mówił Trojaczek.
Zintegrowane podejście na przyszłość
Zdaniem uczestników kluczem jest plan – metropolitalny oraz międzysektorowy. Inwestycje deweloperskie powinny wpisywać się w większą wizję. Gdynia, działając wspólnie z Gdańskiem i Sopotem, staje się kluczowym regionalnym partnerem kreującym nowe standardy dla polskich miast.
Podczas debaty podkreślono, że postęp wymaga ciągłego dialogu, spotkań i zespołów roboczych – zarówno formalnych, jak i nieformalnych. To właśnie poprzez współpracę biznesu, miasta i obywateli możliwe będzie budowanie przestrzeni przyjaznej, klimatycznie odpornej i społecznie zaangażowanej.
Debata potwierdziła przekonanie, że ekologia w Gdyni ma szansę stać się wspólną misją wszystkich interesariuszy. Dla inwestorów oznacza to konieczność wdrażania innowacyjnych technologii, dla miasta – odpowiedzialność strategicznego planowania, a dla mieszkańców – rosnącą świadomość i wpływ na otoczenie. Na koniec wybrzmiała nadzieja, że konsekwentna koordynacja i otwarty dialog mogą uczynić Trójmiasto wzorem realnej zielonej transformacji.
Wydarzenie „Gdynia – miasto otwarte” objęte zostało Patronatem Honorowym Prezydenta Miasta Gdyni, Aleksandry Kosiorek.
Partnerzy: BMW Bawaria Motors Gdańsk, Develia, FAKRO, Fundacja Trefl, Miasto Gdynia, Gdyńskie Centrum Filmowe, Green Caffè Nero, Kreatywni.org, Rowery MEVO, Muzeum Miasta Gdyni, Hotel Nadmorski, ROBYG, Torus, 40-lecie Trefl.
Partnerzy merytoryczni: DESA Unicum, MSC Mediterranean Shipping Company, PCC Intermodal, Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy.
Patroni medialni: Prestiż – Magazyn Trójmiejski, Zatoka Piękna.
Czytaj też:
Gdynia będzie oknem Polski na świat? Relacja z debaty „Wprost”Czytaj też:
Gdynia Miasto Otwarte 2025 – dwa dni spotkań z architekturą, ekologią i sztuką