Aleksandra Kujawska
Aleksandra Kujawska, projektantka i rzeźbiarka, w swojej twórczości zajmuje się atawistyczną tęsknotą człowieka za naturą i wspólnotą, interesują ją relacje ludzi z przyrodą. Swoją twórczość związała ze szkłem. U podstaw każdego jej projektu znajduje się emocja, która jest zgłębiona formą, analizowana przez kształty.
Jedna z jej ostatnich prac to zestaw Komety: sześć kieliszków i karafkę. Wszystko wykonane jest ręcznie, tradycyjną techniką hutniczą, dmuchane do drewnianej bukowej formy. Każda sztuka ma niepowtarzalny charakter i zdobienia, wynikające z ręcznej pracy w szybkim tempie z półpłynną materią. Korki do karafek docierane są indywidualnie starymi technikami szklarskimi. Zestaw ma cieszyć, jego uroczysta, nieco przeskalowana forma sprawia że stają się bajkowe. Nazwa Komety przywodzi na myśl fascynację autorki literaturą Lema.
Ewa Cieniak
Ewa jest absolwentką Europejskiej Akademii Sztuk w Warszawie, wydziału grafiki warsztatowej. Po kilkunastu latach pracy w agencjach reklamowych powróciła do tworzenia. Obecnie pracuje nad projektem artystycznym i partycypacyjnym O_KRĘGI, do którego zaprasza kobiety w różnym wieku, z różnych środowisk i miast. Wychodzi z działaniami artystycznymi i swoją twórczością w przestrzeń publiczną, miejską i naturę. Stworzyła na wsi Frydrychów Galerię plenerową “Trzy sarny”. Jest dwukrotną stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W roku 2020 otrzymała stypendium "Kultura w sieci" w ramach którego stworzyła animowany film haftowany „TABULA RASA“ W roku 2021 zrealizowała projekt stypendialny „Panorama miasteczka”, zbiorowy portret mieszkańców Koluszek, rodzinnego miasta artystki.
– Haft traktuję jako medium bardzo elastyczne. Przybiera w moim wykonaniu różne formy. Czasem malarską, innym razem bardziej graficzną, a jeszcze innym – rzeźbiarską. To mnie w tym fascynuje, pociąga i widzę tu dla siebie niewyczerpane źródło inspiracji i radości tworzenia. Nie zamykam się w jakimś konkretnym stylu przedstawiania. Stale poszukuję i eksperymentuję. Pracuję seriami. Najczęściej i najchętniej tworzę cykle. Aż do wyczerpania energii na dany temat – opowiada artystka.
– Niezmiennie najbardziej interesują mnie ludzie, ich twarze, emocje oraz relacje między nimi. Portretując ich staram się sięgnąć głębiej, pod powierzchnię. Chcę pokazać ich emocje, coś więcej niż tylko zewnętrzną powłokę. Przetwarzam to, co widzę i czuję. Efektem jest moja subiektywna interpretacja tego, co odkrywam – dodaje Ewa Cieniak.
Anna Bera
Projektantka i rzeźbiarka, która tworzy ręcznie obiekty użytkowe w krótkich seriach lub jako unikatowe egzemplarze. W swojej twórczości sięga po motywy zaczerpnięte z przyrody, jak kamienie, grzyby czy skamieliny, skupiając się nie tylko na formie, ale również na dotyku, czy sposobach używania przedmiotu.
– Dopiero gdy patrzę na projekty, jakie tworzę, uświadamiam sobie, że nie istnieją po prostu, a mają swoje kapryśne osobowości. Czasem są niewygodne w użyciu, na przykład nie mają oczywistych funkcji albo ich docelowa orientacja w przestrzeni nie jest określona. Często są ciężkie i nieporęczne, jakby wszystko w nich zaprzeczało prostemu byciu-w-sobie. Są wymagające i trzeba je zrozumieć, aby ich użyć, by nadać im znaczenie i celowość. Może więc szukając Obiektu, tworzę jedynie fragmenty, które w swoim byciu są podobne raczej do sposobu istnienia człowieka" – mówi artystka o swoich pracach.
Monika Skorupska
Założycielka studia ceramicznego Mosko Ceramics, łączy w swoich produktach pasję do ceramiki i malarstwa, tworząc niepowtarzalne naczynia. W swojej działalności posługuje się metodą tradycyjnego złocenia ceramiki. W projektach często inspiruje się japońską kaligrafią oraz przedmiotami codziennego użytku. Ceramiczka wyrabia swoje przedmioty z porcelany – zarówno ręcznie, jak i z form.
– Projektuję i wykonuję przedmioty, które są naczyniami towarzyszącymi w codziennym życiu odbiorcy. Mają sprawiać przyjemność, być radością z codziennych rytuałów i dodawać im rangi celebracji. Wierzę w piękno, i w to, że zachwyt, który dzięki niemu doświadczamy przybliża nas do lepszego życia – mówi artystka
Olga Milczyńska
Projektantka, która tworzy obiekty na pograniczu sztuki i rzemiosła. Wiedzę praktyczną zdobyła pracując w pracowniach ceramicznych w Wielkiej Brytanii, Francji, Danii i Korei. Jako artystka brała udział w wielu międzynarodowych i krajowych wystawach. W pracach podejmuje tematy czasu, tradycji i rękodzieła. Od dwóch lat angażuje się we wspieranie ginącego rzemiosła artystycznego, jakim jest garncarstwo wiejskie w Polsce, realizując projekty wspólnie z Ośrodkiem Garncarskim w Medyni Głogowskiej. Jej twórczość to dialog historii i współczesności.
Tartaruga: Jadwiga Lenart i Wiktoria Podolec
Jadwiga Lenart i Wiktoria Podolec założyły autorską pracownię tkacką Tartaruga w 2017 roku, stając w opozycji do masowej produkcji tekstyliów i jej szkodliwych konsekwencji. Wszystkie oferowane przez nie produkty wykonywane są ręcznie przy użyciu tradycyjnych przyrządów i technik. Na co dzień w pracowni Tartaruga powstają współczesne kilimy, dywany i tkaniny dekoracyjne. Dla DESA Home wybrały kilim „Słońce” przywodzący na myśl łagodne pejzaże. Większość ich tkanin powstaje z przędz farbowanych ręcznie naturalnymi roślinnymi barwnikami. Praktycznie niemożliwe jest uzyskanie tego samego odcienia dwa razy, tkaniny wykonane z takich przędz dojrzewają razem z właścicielem tworząc niezwykłą więź ręcznie wykonanego przedmiotu i człowieka.
– Jako projektantki tekstyliów miałyśmy styczność z wieloma technikami tkackimi, ale to właśnie kilim zafascynował nas najbardziej. Do tej pory nie wynaleziono technologii, która byłaby w stanie wykonać ten typ tkaniny zastępując pracę ludzkich rąk. Sprawia to, że kilim jest jednym z ostatnich bastionów rzemiosła, do tej pory niezdobytym przez maszyny – opowiadają artystki.
REST Studio: Dominika Gacka i Julia Piekarska
Projektantki tworzące autorską pracownie REST studio, w której skupiają się na eksperymentowaniu z tkaniną przy zachowaniu tradycyjnych technik ich produkcji używając analogowych krosien nicielnicowych. Ręcznie tworzą materiały o bogatej strukturze, które oddziałują na zmysły. W świecie zdominowanym przez gładkie ekrany elektroniczne, szukają szorstkości, miękkości, nierówności i zmienności w fakturach, które oddziałują na nas przez dotyk.
Ich tkaniny przypominają o materialności otaczającej nas rzeczywistości. Produkowane są z naturalnych, przyjaznych dla środowiska surowców. W DESA Home dostępne są trzy warianty kolorystyczne koca Blur, wykonanego z wełny.
Katarzyna Wasielewska
Katarzyna Wasielewska ukończyła Wydział Wzornictwa na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Już podczas wyjazdu na studiach do Bratysławy przekonała się, że materiałem który ją najbardziej inspiruje jest porcelana. Tak zostało po dziś dzień.
Ada Sokół
Artystka 3D, która szybko stała się rozchwytywanym nazwiskiem w środowisku. Jej prace pojawiały się w galeriach sztuki na całym świecie, od Pekinu po Los Angeles, a na koncie ma współpracę z takimi markami jak Apple, Louis Vuitton, Burberry, Valentino, Rimowa czy Gentle Monster.
Prace Ady Sokół przenoszą widzów do świata wyobraźni. Estetyka jej twórczości bazuje bazuje na zmysłowych, delikatnych i niemal żywych obrazach, inspirowanych światem fauny i flory. Każda z nich jest sensualnym doświadczeniem, osadzonym w futurystycznych i przypominających sen sceneriach, gdzie bohaterami zostają magiczne stworzenia. Zaczerpnięte z natury formy łączy z technologiczną precyzją.
Czytaj też:
Znacie te przedmioty? Zaprojektowały je Polki, niektóre są dużo warte!Czytaj też:
Wiemy, co nowego w designie i architekturze! Oto laureaci Scandinavian Design Awards
Komentarze