Niewielki dwupiętrowy dom z lat 70. XX wieku stoi na bardzo stromym zboczu, do którego można się dostać jedynie zewnętrznymi, wąskimi schodami. Parter budynku w tylnej części połączony jest z prywatnym ogrodem, z dużego tarasu na pierwszym piętrze rozpościera się zapierający dech w piersiach widok na panoramę Pragi.
Nic dziwnego, że reżyser filmowy Jan Hřebejk i jego rodzina zakochali się w tym miejscu. Do tej pory mieszkali na stałe na łodzi mieszkalnej w Smíchovie w Pradze. Teraz zapragnęli osiąść na stałym lądzie – ale również blisko natury, choć w mieście.
Galeria:
Przebudowa szeregowca z lat 70. XX wieku, projekt Formafatal
Wystudiowana naturalność
Jan Hřebejk dał architektce Dagmar Štěpánovej z pracowni Formafatal trudne zadanie – stworzyć przestrzeń, w której nie tylko rodzina, ale i przyjaciele będą się dobrze czuli. Miało to być miejsce, które od samego początku będzie wyglądało naturalnie – zamieszkałe, autentyczne, kolorowe, pełne książek, obrazów i innych dzieł sztuki. Mieszkanie, w którym w każdej chwili może pojawić się nowy element i nie zaburzy wystroju wnętrz.
Jadalnia na tarasie
Architektka zaczęła od nowego portalu wejściowego z bezramowym przeszkleniem na pierwszym piętrze, które wizualnie połączyło i doświetliło całą kondygnację. Tam też, na życzenie klientów, w części tarasowej powstała przeszklona dobudówka. Stary kominek został do niej włączony, ale zyskał nowy wkład i okładzinę z czerwonego trawertynu. Dobudówka służy jako główna jadalnia. Jest dostępna z obu stron tarasu i połączona z kuchnią, w której kiedyś znajdowała się sypialnia i łazienka.
Przestrzeń wspólna, do spania kajuty
Na prośbę Jana Hřebejka układ domu został całkowicie zmieniony – na obu kondygnacjach dominują większe przestrzenie socjalne, przy jednoczesnym zminimalizowaniu części prywatnych.
Na pierwszym piętrze Dagmar Štěpánová zbudowała z przemysłowych szkliwionych pustaków nową łazienkę. Prywatność zapewnia zasłona. Do głównej przestrzeni mieszkalnej przylegają tylko dwie małe sypialnie (pokoje dziecięce) z oknami wychodzącymi na ogród.
Na parterze znajduje się mała sypialnia z aneksem kuchennym, miniaturowa łazienka oraz duży gabinet wychodzący na ogród.
Parkiet drugiej klasy
Architektka zestawiła pozornie odmienne materiały. Uzyskała w ten sposób autentyczność i oryginalność, jakby wnętrze powstawało stopniowo i naturalnie. Sosnowa sklejka spotyka się z wyszukanymi materiałami, takimi jak czerwone i żółte płytki trawertynowe czy mahoniowe lite drewno na kuchennym blacie. Posadzkę cementową o lekko zielonym odcieniu uzupełnia parkiet drewniany drugiej klasy – pewna niedoskonałość była pożądana!
Sztuka życia
Reżyser i jego żona sami wybrali zabytkowe meble i lampy, a także zaprosili do współpracy wieloletniego przyjaciela rodziny, malarza akademickiego Miroslava Bednářa. Wybrał dla nich kilka nowych dzieł sztuki, a potem rozmieścił w domu razem z obrazami, które właściciele już mieli w kolekcji.
Formafatal
Pracownia założona przez architekt Dagmar Štěpánovą, obecnie prowadzi ją troje architektów: Dagmar Štěpánova, Katarína Varsová i Jan Roučka. Oddajmy im głos: – Jesteśmy zespołem przyjaciół – architektów, projektantów i scenografów. Zajmujemy się architekturą, projektowaniem wnętrz, instalacjami wystawienniczymi i projektowaniem produktów. Szczególną uwagę zwracamy na zrównoważony rozwój, bierzemy również pod uwagę i akcentujemy wartości historyczne – mówią. Studio Formafatal zostało laureatem kategorii Projektant wnętrz roku 2020 w międzynarodowym konkursie Dezeen Awards.
Czytaj też:
Tapeta do łazienki? Tak! To oryginalne i funkcjonalne rozwiązanieCzytaj też:
Podwójny dom dla wielopokoleniowej rodziny