- Zobacz, jak za trzy lata będzie wyglądał Kwartał Dworcowa w Katowicach i porównaj ze zdjęciami stanu obecnego
- Inwestycja, która zmieni centrum Katowic
- Kwartał Dworcowa – zrewitalizowane fasady, nowoczesne wnętrza
- Każda epoka ma swój styl, na tym polega miejska różnorodność
- Co będzie w katowickim Kwartale Dworcowa?
W październiku rozpocznie się rewitalizacja katowickiego Kwartału Dworcowa. Inwestycja Grupy Epione, realizowana według projektu pracowni Konior Studio, zakłada nie tylko remont, ale także wzbogacenie o nowe funkcje użytkowe 11 zabytkowych kamienic. Projekt już od wielu miesięcy budzi olbrzymie zainteresowanie zarówno wśród mieszkańców Katowic, jak i architektów.
Zobacz, jak za trzy lata będzie wyglądał Kwartał Dworcowa w Katowicach i porównaj ze zdjęciami stanu obecnego
Kwartał Dworcowa w Katowicach, projekt rewitalizacji Konior Studio
Kwartał Dworcowa w Katowicach przed rewitalizacją – widok ogólny
Kwartał Dworcowa w Katowicach, widok od ulicy Dworcowej
Widok od ulicy Dworcowej – stan obecny
Kwartał Dworcowa w Katowicach, projekt rewitalizacji
Kwartał Dworcowa w Katowicach przed rewitalizacją
Projekt rewitalizacji – narożnik przy ul. Andrzeja Mielęckiego
Narożnik przy ul. Andrzeja Mielęckiego – stan obecny
Kwartał Dworcowa w Katowicach, ul. Staromiejska, projekt rewitalizacji
Kwartał Dworcowa w Katowicach, ul. Mielęckiego – projekt rewitalizacji
Widok od ul. Mielęckiego – stan obecny
Inwestycja, która zmieni centrum Katowic
– Jedenaście kamienic w ścisłym centrum miasta, w tej newralgicznej tkance, zostanie poddanych gruntownej, daleko idącej przemianie. Mamy tu do czynienia z olbrzymim przedsięwzięciem, które trwale zmieni i uzdrowi tą część Śródmieścia – mówi Bogumił Sobula, wiceprezydent Katowic.
Budynki wzniesiono w latach 70. XIX wieku. Mieściła się w nich siedziba dyrekcji kolei i jej agendy. W latach 60. XX wieku kompleks przekształcono na przychodnie kolejowe. Co się stanie z nimi teraz?
Kwartał Dworcowa – zrewitalizowane fasady, nowoczesne wnętrza
Historyczne fasady odzyskają pierwotny charakter. Zrekonstruowane zostaną bogate zdobienia, w tym zniszczone gzymsy i balkony. Jednak funkcja kompleksu ulegnie całkowitej zmianie. Obcą nadbudowę zastąpi nowoczesna struktura, która skalą nawiąże do sąsiadującej zabudowy. Jej owalny narożnik podkreśli lokalizację znajdującej się tam niegdyś kopuły.
Partery kamienic będą dostępne wprost z poziomu chodnika. Znajdą się tam przestronne wejścia do poszczególnych budynków, lokale gastronomiczne i usługowe. We wnętrzach przebudowanych kamienic powstaną także dwa hotele marek należących do portfolio Marriott International: Tribute Portfolio oraz Fairfield by Marriott.
Każda epoka ma swój styl, na tym polega miejska różnorodność
– Często jesteśmy pytani, dlaczego nadbudowa, którą zrobiliśmy na historycznej substancji, nie jest wprost inspirowana historyczną zabudową. Otóż my wychodzimy z założenia, że każda epoka ma swój styl, ma swoją specyfikę i na tym też polega różnorodność miasta. Poprzez jego architekturę poznajemy różne epoki. Podobnie jest tutaj – to, co jest historyczne, odtwarzamy, remontujemy z pietyzmem, a to, co jest współczesne, traktujemy z szacunkiem dla przeszłości, ale bez kompleksów– podkreślał Tomasz Konior, założyciel i główny architekt Konior Studio, znany z wielu świetnych realizacji, w tym budynku Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach.
Co będzie w katowickim Kwartale Dworcowa?
Jak przekazał inwestor, rewitalizacja Kwartału Dworcowa w Katowicach potrwa trzy lata. Skalę inwestycji najlepiej obrazują liczby. Rzut kwartału ma około 100 x 80 m (wysokość obiektu – 24 m), zaś łączna powierzchnia użytkowa nowej przestrzeni wyniesie aż 27 tys. metrów kwadratowych. W części parterowej ponad 1200 metrów kwadratowych zajmą lokale usługowo-gastronomiczne, a około 8000 metrów kwadratowych biura. Do tego dojdą dwa hotele Marriott, które łącznie zapewnią 243 pokoje hotelowe. Z kolei na parkingu podziemnym znajdzie się 80 miejsc na samochody.
Czytaj też:
Przeciwnicy odbudowy pałacu Saskiego: „To wydmuszka, carska architektura”. Autorzy projektu: „Nie można po wsze czasy epatować pustką!”Czytaj też:
Na styku dwóch sztuk. Bartek Barczyk o intymnych relacjach między fotografią a architekturą