Szkoła Sopocka to jedno z najciekawszych zjawisk w polskiej sztuce powojennej. Jakie były początki tego nurtu i kto nadawał mu kształt? Mariusz Pendraszewski – ekspert DESA Unicum odkrywa dla nas historię Szkoły Sopockiej i przedstawia czołowych twórców tej grupy.
Szkoła Sopocka, działająca od późnych lat 40. i wczesnych 50. XX wieku, była związana z Gdańską Akademią Sztuk Pięknych. Zniszczenia wojenne w Gdańsku spowodowały przeniesienie zajęć do Sopotu. Szkoła ceramiczna mogła działać na bazie starej fabryki niedaleko Sopotu w Kadynach, która funkcjonowała już od połowy XIX wieku, od czasów pruskich. I tak naprawdę na bazie tej fabryki całe to zaplecze technologiczno-surowcowe zostało odtworzone – mówi ekspert DESA Unicum Mariusz Pendraszewski.
Założycielką i centralną postacią Szkoły Sopockiej była Hanna Żuławska, skupiająca wokół siebie artystów specjalizujących się w unikatowej ceramice, często wielkoformatowej oraz o zastosowaniu architektonicznym. Artyści Szkoły Sopockiej brali udział w konserwacji i rekonstrukcji zabytkowej ceramiki w zniszczonym Gdańsku, m.in. w Dworze Artusa, gdzie Henryk Lula, jeden z najbardziej rozpoznawalnych przedstawicieli grupy, przeprowadził renowację kafli.
Inne ważne postacie to Lidia Oleśniewicz, znana z malarskich szkliw i eksperymentów z formą (np. tryptyk z 1976 roku), oraz Hanna Główczewska, autorka m.in. zegara na elewacji kamienicy na MDM Warszawie i serii kafli o niejasnej, prawdopodobnie hagiograficznej, ikonografii (przypuszczalnie historia św. Marcina), przeznaczonych do Poznania) – wymienia Mateusz Pendraszewski.
Główczewska tworzyła również ceramikę seryjną, odchodzącą od typowego New Looku, o brutalistycznym charakterze i monochromatycznej kolorystyce. Inni artyści Szkoły Sopockiej, tacy jak Anna Gądzik, pozostają stosunkowo mało znani, mimo tworzenia unikatowych, rzeźbiarskich prac ceramicznych.
„Prace artystów Szkoły Sopockiej charakteryzują się unikalnością, często bliską rzeźbie, a nie wzornictwu. Część twórców, jak np. Marek Cecuła, początkowo związany ze Szkołą Sopocką, a który później odniósł sukces w innych ośrodkach ceramicznych” – dodaje ekspert z DESA Unicum.
Czytaj też:
Lubisz wzornictwo PRL? Odwiedź wystawę „Design. Walka o piękno” w DESA UnicumCzytaj też:
Poznajmy gwiazdę polskiego designu. To ona zaprojektowała słynną Muszelkę