W sercu Warszawy, w przedwojennej kamienicy z 1899 roku, powstało mieszkanie, które łączy modernistyczną estetykę z poszanowaniem historii miejsca. Autorką projektu jest Magdalena Romanowska z Romanowska Studio. Wnętrze zostało zaprojektowane z myślą o kolekcjonerze sztuki i pasjonacie architektury, który pragnął harmonijnej przestrzeni do życia, kontemplacji i spotkań.
Nowoczesność zakorzeniona w historii
Kamienica przy ulicy Litewskiej w Warszawie przetrwała zawirowania historii. Choć w czasie wojny uległa częściowemu zniszczeniu, jej fasada została wiernie odbudowana. Zachowano oryginalne klatki schodowe i drzwi wejściowe, dzięki czemu budynek zachował swój dawny urok. Mieszkanie z widokiem na zarośnięty ogród dziedzińcowy stało się idealnym tłem dla nowoczesnej aranżacji, w której historia splata się z designem najwyższej klasy.
Minimalizm w dialogu z detalem
Projekt Magdaleny Romanowskiej opiera się na zdecydowanych, ale subtelnych gestach. Dębowy fornir w hallu i zabudowie okiennej, marmurowy blat z Bianco Carrara, mosiądz – wszystko to buduje nastrojową przestrzeń, w której detale mają znaczenie. Współpraca z właścicielem, kolekcjonerem i znawcą modernizmu, zaowocowała wnętrzem osobistym, lecz niezwykle uniwersalnym w odbiorze.
Funkcja, forma i rytm przestrzeni
Każdy element projektu ma uzasadnienie. Hall oddziela od kuchni i jadalni drewniany regał – po jednej stronie jest garderoba, po drugiej miejsce na porcelanę i ekspres do kawy. W kuchni dominuje biała zabudowa zwieńczona masywnym marmurowym blatem z wysokim cokołem i lustrem, odbijającym codzienność domowników. Ściana z błyszczących kafli przywołuje skojarzenia z dawnymi kuchniami piecowymi.
Modernistyczne ikony i współczesne rzemiosło
Dębowy stół w jadalni wspiera stalowa konstrukcja, a towarzyszą mu legendarne krzesła Marcela Breuera (projekt z lat 20. XX wieku). Nad stołem wiszą lampy Vilhelma Lauritzena z Louis Poulsen, łączące dmuchane szkło z mosiądzem. Salon i jadalnię rozdzielają monumentalne, przeszklone drzwi w drewnianych ramach, które zachowują jasność i lekkość przestrzeni.
W salonie centralne miejsce zajmuje jasna sofa, stolik Guéridonprojektu Jeana Prouvé i dwa kolorowe fotele Capitol Complex od Cassiny autorstwa Pierre'a Jeannereta. Paleta barw odwołuje się do klasycznych kolorów Le Corbusiera, a narożny regał eksponuje kolekcję sztuki i rzemiosła.
Zobacz więcej zdjęć modernistycznego mieszkania w Warszawie
Galeria:
Mieszkanie w Warszawie, projekt Magda Romanowska
Intymność i proporcje
Na osi wejścia do sypialni ustawiono fotel LC2 (proj. Le Corbusier, Perriand, Jeanneret), a ścianę zdobią niebieskie oprawy Charlotte Perriand z kolekcji NEMO. Wnętrze sypialni to harmonijna kompozycja drewna, lnu, sztuki i światła. Znalazły się tu dzieła Teresy Pągowskiej, Pankiewicza i Matthieu Cosse.
Modernizm w łazience
Łazienka została pokryta matową białą mozaiką 5x5 cm, charakterystyczną dla modernizmu. Umywalka z marmuru Bianco Carrara wykonana na zamówienie we Włoszech, oraz czarna, matowa armatura podkreślają surowy, ale szlachetny charakter przestrzeni.
Design jako narracja
Projekt Magdaleny Romanowskiej nie jest jedynie zbiorem pięknych przedmiotów. To opowieść o wrażliwości, świadomym doborze materiałów i umiejętności wydobycia potencjału miejsca. Mieszkanie przy Litewskiej pokazuje, jak można łączyć nowoczesność z historią bez schodzenia na stylizacyjne manowce. Magda otrzymała za ten projekt wyróżnienie w konkursie Wnętrze Roku 2025 organizowanym przez Stowarzyszenie Architektów Wnętrz (SAW).
Czytaj też:
Kobieta, która wzbudziła zazdrość papieża modernizmuCzytaj też:
Dom projektantki mody – kosmopolityczny minimalizm z nutą boho. Ulla Johnson zaprasza!